2009 Fiscal Year Self-evaluation Report
A Study on the Japanese-English Bilingual Language Acquisitional Mechanisms from a Longitudinal Perspective
Project/Area Number |
19520358
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Linguistics
|
Research Institution | Osaka Prefecture University |
Principal Investigator |
TAURA Hideyuki Osaka Prefecture University, 人間社会学研究科, 教授 (40313738)
|
Project Period (FY) |
2007 – 2010
|
Keywords | バイリンガリズム / 言語習得メカニズム / 縦断研究 / 日英バイリンガル / 心理言語学 |
Research Abstract |
日英バイリンガル兄妹から10年間に渡り(9才~18才、5才~16才)英語データを収集し、英語習得がモノリンガル英語母語話者の習得段階に比較して類似・相違している点について明らかにするとともに、同じ家庭・学校環境で育った兄妹の言語習得差についても考察を行う。結論の信頼性と妥当性を確保できるよう、収集データにはスピーキング、ライティング、標準テストが含まれ、流暢さ・複雑さ・正確さの3観点から分析を行う。
|
Research Products
(11 results)