• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2009 Fiscal Year Self-evaluation Report

The Influence on the Students' Formation of Learning Ability and Attitude through the Primary-secondary Consistent Educational system (4-3-2grades)

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 19530725
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Educaion
Research InstitutionRissho University

Principal Investigator

HIGUCHI Naohiro  Rissho University, 大学院・人間総合科学研究科, 准教授 (90287920)

Project Period (FY) 2007 – 2010
Keywords小中一貫教育
Research Abstract

本研究では、小中一貫教育における4-3-2学年制が児童生徒の学力および態度形成にどのような影響を及ぼすかを明らかにすることが目的である。具体的には、次の4点を課題とする。
(1)発達の連続性をふまえた学年制のあり方
(2)日本における小中一貫教育の事例研究
(3)4-3-2学年制教育の実際
(4)小中一貫校に在籍する教員と生徒の意識

  • Research Products

    (5 results)

All 2009 2007

All Journal Article (2 results) Presentation (2 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 小中一貫教育が児童・生徒の人間形成におよぼす影響に関する予備的考察-質問紙調査票の作成-2009

    • Author(s)
      樋口直宏, 石井久雄, 遠藤宏美, 栗山靖弘
    • Journal Title

      立正大学大学院心理学研究科研究紀要 第4号

      Pages: 1-13

  • [Journal Article] 教員からみた小学生と中学生の関係性の特質-小中一貫校における「お世話活動」を事例にして-2009

    • Author(s)
      石井久雄
    • Journal Title

      明治学院大学教職課程論叢 人間の発達と教育 第4号

      Pages: 125-145

  • [Presentation] 異校種派遣研修における教員の意識とその変容-研修対象者へのアンケートを中心に-2009

    • Author(s)
      樋口直宏,落合一浩
    • Organizer
      関東教育学会
    • Place of Presentation
      国士舘大学
    • Year and Date
      2009-11-01
  • [Presentation] 小中一貫教育における総合学習-品川区「市民科」を中心に―2007

    • Author(s)
      樋口直宏
    • Organizer
      日本教材学会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2007-11-10
  • [Book] 検証 教育改革(代表 : 小川正人,「第IV章4(2)B&S活動における小中学生の交流実態とその成果」、「第IV章5施設分離型小中一貫校の実践事例」をそれぞれ執筆)2009

    • Author(s)
      石井久雄, 樋口直宏
    • Total Pages
      112-118/124-128
    • Publisher
      品川区教育政策研究会

URL: 

Published: 2011-06-18   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi