• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2008 Fiscal Year Final Research Report

The development of the gradual scale for the skill of nursing student's communication and their educational program

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 19592435
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Fundamental nursing
Research InstitutionUniversity of Fukui

Principal Investigator

UENO Eiichi  University of Fukui, 医学部, 教授 (60262507)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) HASEAGAWA Tomoko  福井大学, 医学部, 教授 (60303369)
UEHARA Yoshiko  福井大学, 医学部, 講師 (50297404)
UEKI Reiko  福井大学, 医学部, 助教 (80401959)
SASAKI Momoe  福井大学, 医学部, 助教 (00422668)
Project Period (FY) 2007 – 2008
Keywordsコミュニケーション / 尺度 / 対人関係 / 評価
Research Abstract

本研究では看護学生の段階別コミュニケーション能力評価尺度・教育プログラムの開発を行った。最終的に9つの因子,42項目からなる尺度が開発された。授業プログラムでは,ロールプレイが最も効果の高い事が検証された。本研究結果から【人間尊重,【積極的傾聴】【音響学的配慮】【言語化】【係わり】【観察】【フォーカシング】【アサーション】【感情コントロール】を中心に学ぶことのできる授業プログラムが開発された。

  • Research Products

    (2 results)

All 2009 2008

All Presentation (2 results)

  • [Presentation] 看護学生の段階別コミュニケーション能力評価尺度の因子構造2009

    • Author(s)
      上野栄一, 長谷川智子, 上原佳子, 上木礼子, 佐々木百恵, 吉田華奈恵
    • Organizer
      日本看護研究学会第22回近畿・北陸地方会学術集会
    • Year and Date
      2009-03-15
  • [Presentation] 看護師の捉える看護学生のコミュニケーションスキル2008

    • Author(s)
      上野栄一, 長谷川智子, 上原佳子, 上木礼子, 佐々木百恵, 一ノ山隆司
    • Organizer
      日本健康心理学会第21回大会
    • Place of Presentation
      町田
    • Year and Date
      2008-09-13

URL: 

Published: 2010-06-10   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi