2008 Fiscal Year Final Research Report
Education for Teaching Professionals: Undergraduate and Graduate Teaching Assistants at Dewey's Laboratory School.
Project/Area Number |
19730500
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Research Field |
Educaion
|
Research Institution | Keiwa College |
Principal Investigator |
ITO Atsumi Keiwa College, 人文学部, 准教授 (80387315)
|
Project Period (FY) |
2007 – 2008
|
Keywords | 教育学 / デューイ実験学校 / アシスタント活動 / 教職専門職教育 |
Research Abstract |
学生アシスタント制度の導入には、大学での学問研究を現実の学校教育場面において実感を伴って理解させること、学生たちに子どもの心の有り様を実感させることによって「何を教えるのか」と「いかに教えるのか」の分離を克服し、理論と実践とを統合するという意義があった。今日の大学・大学院の教職課程においても、積極的に理論と実践との統合を目指すこと、そのために受講生の教育に関する経験に応じて授業や学校支援活動の形態を考慮することの重要性が示唆された。
|
Research Products
(5 results)