• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2010 Fiscal Year Final Research Report

Historical Study for Developing Inclusive Curriculum in Special Needs Education

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 19730554
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Special needs education
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

YONEDA Hiroki  University of Tsukuba, 大学院・人間総合科学研究科, 講師 (50292462)

Research Collaborator HONMA Takako  筑波大学, 大学院・人間総合科学研究科, 大学院生
NOGUCHI Akina  筑波大学, 大学院・人間総合科学研究科, 大学院生
YAMADA Yasuhiro  筑波大学, 大学院・人間総合科学研究科, 大学院生
Project Period (FY) 2007 – 2010
Keywords特別支援教育 / インクルーシブ教育 / カリキュラム開発 / 教科課程 / 教科外課程 / 社会生活能力 / 知的障害教育
Research Abstract

This study has considered the development of inclusive curriculum that is accessible to diverse students by analyzing historically the formation of educational contents and instructional methods for students with intellectual disabilities in Japan and the United States of America. In order to develop such a curriculum, it is necessary for educational contents to be systematized in a way where contents that are not categorized as academic subjects are clarified. This would make it possible for students to accomplish tasks both in their chronological age and developmental age. It is desirable for life skills contents and evaluation standards that are effective in the present and for the future to be developed and utilized.

  • Research Products

    (7 results)

All 2011 2010 2009

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 4 results) Presentation (2 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 20世紀初頭ニューヨーク市精神薄弱特殊学級指導主事E.ファレルによる生活活動体験を配列したカリキュラムの形成2011

    • Author(s)
      本間貴子・米田宏樹
    • Journal Title

      障害科学研究 35巻 印刷中

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 精神薄弱教科「生活科」新設に伴う各教科の内容の変化-昭和38年と46年養護学校(精神薄弱教育)小学部・中学部学習指導要領及び資料の比較-2010

    • Author(s)
      山田康広・米田宏樹
    • Journal Title

      障害科学研究 34巻

      Pages: 67-81

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 米国におけるParaeducatorの役割の変遷2010

    • Author(s)
      野口晃菜・米田宏樹
    • Journal Title

      障害科学研究 34巻

      Pages: 29-42

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本における知的障害教育の帰結点としての生活教育-戦後初期の教育実践を中心に-2009

    • Author(s)
      米田宏樹
    • Journal Title

      障害科学研究 33巻

      Pages: 145-157

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 「精神薄弱」教科の独自性と通常教育との共通性の検討-昭和37年度版養護学校小学部・中学部学習指導要領精神薄弱教育編と幼稚園・小・中学校との内容項目の比較-2010

    • Author(s)
      山田康広・米田宏樹
    • Organizer
      日本特殊教育学会第48回大会
    • Place of Presentation
      長崎大学
    • Year and Date
      2010-09-19
  • [Presentation] 米国の教育改革による障害のある児童生徒への教育水準に基づくカリキュラムの導入-1997年IDEA以降の知的障害教育の議論を中心に-2010

    • Author(s)
      野口晃菜・米田宏樹
    • Organizer
      日本特殊教育学会第48回大会
    • Place of Presentation
      長崎大学
    • Year and Date
      2010-09-18
  • [Book] 教育課程に係わる法令と学習指導要領(『特別支援教育を創造するための教育学』)(安藤隆男・中村満紀男編)2009

    • Author(s)
      米田宏樹
    • Total Pages
      199-219
    • Publisher
      明石書店

URL: 

Published: 2012-02-13   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi