• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2021 Fiscal Year Annual Research Report

学力テストをいかにして授業改善につなげるか:阻害要因の検討から学校での実践まで

Research Project

Project/Area Number 19H00616
Research InstitutionThe University of Tokyo

Principal Investigator

植阪 友理  東京大学, 高大接続研究開発センター, 准教授 (60610219)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 中川 正宣  大妻女子大学, 人間生活文化研究所, 特別研究員 (40155685)
Manalo Emmanuel  京都大学, 教育学研究科, 教授 (30580386)
岡田 謙介  東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 准教授 (20583793)
深谷 達史  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (70724227)
鈴木 雅之  横浜国立大学, 教育学部, 准教授 (00708703)
光永 悠彦  名古屋大学, 教育発達科学研究科, 准教授 (70742295)
上西 秀和  獨協医科大学, 医学部, 助教 (50637006)
仲谷 佳恵  東京工業大学, 教育革新センター, 特任講師 (70771864)
瀬尾 美紀子  日本女子大学, 人間社会学部, 教授 (90431775)
中島 健一郎  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (20587480)
山口 一大  筑波大学, 人間系, 助教 (50826675)
太田 絵梨子  埼玉学園大学, 人間学部, 講師 (10910036)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Keywordsテスト / 活用 / 評価 / 深い理解 / 授業改善
Outline of Annual Research Achievements

次期学習指導要領の公示にともない、新たな学力観をふまえて学習者を育成することが喫緊の課題となっている。特に、「深い学び」を学校現場において達成することは、次期学習指導要領において最も重要な事項の一つとされており、近年では、こうした新しい学力観に沿うような学力テストも少なからず実施され、学校現場で活用されている。こうしたテストは、教師が結果を授業改善に生かすことを意図して実施されている。すなわち、実施された様々なテストの結果を分析し、それをふまえた対策の立案が求められる。しかし、様々なテストが実施されているにもかかわらず、テスト結果が必ずしも授業改善につながっていないという問題がある。本研究では、その原因について教師の信念や認知に焦点を当てて検討するとともに、実際に深い学びを測定し、それらを促すような指導法のあり方を検討したり、実践的研究を行ったりしている。
3年目である本年度の成果について簡潔に述べると、まず、テストが活用されない背景を探るために、教師の失敗活用に関わる質問紙の作成やそれに関する調査を行った。さらに、深い学びを測定するためのテストのための統計モデルとして「認知診断モデル」に着目し、改良した統計モデルの開発や、推定制度の検証などを行った。これらについては、査読つき学術研究として出版されている。また、4年目に行う実践に向けて、深い学びの習得状況を一次元上で評価する必要があった。これを行うために、深い理解テストの開発を行うとともに、共通項目を入れたテストを実施し、IRTの枠ぐみで等価し、共通尺度を構成した。この他に、テストを踏まえた学習者の学習法改善の実践など、学校現場と連携した実践的な研究も行った。さらに、海外からの研究者の訪問も受け入れて、現在行っていることの意味づけを明らかにするとともに、研究の海外への発信や展開についても議論した。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

1年間の予定の延長はあったものの、研究そのものは順調に進んでいると考えている。
具体的には、深い学びを測定するためのテストのための統計モデルとして「認知診断モデル」に着目し、改良した統計モデルの開発や、推定制度の検証などを行った。これらについては、査読つき学術研究として出版されている。また、4年目に行う実践に向けて、深い学びの習得状況を一次元上で評価する必要があった。これを行うために、深い理解テストの開発を行うとともに、共通項目を入れたテストを実施し、IRTの枠ぐみで等価し、共通尺度を構成している。これらは3年目の重点課題であり、4年目の研究の実施の前提となる。これらについて全て行えていることから、当初の計画通りに進展していると捉えている。

Strategy for Future Research Activity

来年度は最終年度の4年目である。研究の重点は、研究成果を踏まえた学校現場での実践を行うことにおく予定である。ただし、深い学びを測定するためのテストのための統計モデルとして「認知診断モデル」に着目し、改良した統計モデルの開発や、推定制度の検証なども引き続き行う。また、深い理解を測定する尺度の改良にも取り組む予定である。

  • Research Products

    (55 results)

All 2022 2021 Other

All Int'l Joint Research (3 results) Journal Article (17 results) (of which Int'l Joint Research: 6 results,  Peer Reviewed: 15 results,  Open Access: 14 results) Presentation (29 results) (of which Int'l Joint Research: 14 results,  Invited: 4 results) Book (6 results)

  • [Int'l Joint Research] Auckland University of Technology/Victoria University of Wellington(ニュージーランド)

    • Country Name
      NEW ZEALAND
    • Counterpart Institution
      Auckland University of Technology/Victoria University of Wellington
  • [Int'l Joint Research] The University of Lowa(米国)

    • Country Name
      U.S.A.
    • Counterpart Institution
      The University of Lowa
  • [Int'l Joint Research] BITS Pilani(インド)

    • Country Name
      INDIA
    • Counterpart Institution
      BITS Pilani
  • [Journal Article] Web調査に基づく小学校における漢字学習指導の実態 : 学習方略指導に着目して2022

    • Author(s)
      岩本 匡矢・深谷 達史
    • Journal Title

      学校教育実践学研究

      Volume: 28 Pages: 9-16

    • DOI

      10.15027/52339

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 貧困家庭の子どもへの心理学を生かした学習支援―認知カウンセリングの発想を活用したある施設での実践から―2021

    • Author(s)
      植阪 友理・植竹 温香・柴 里実
    • Journal Title

      教育心理学年報

      Volume: 60 Pages: 175-191

    • DOI

      10.5926/arepj.60.175

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 入試に活用する大規模記述式テストはいかにして実施されるのか? ―ニュージーランドの事例に学ぶ―2021

    • Author(s)
      植阪 友理・福田 茉央
    • Journal Title

      大学入試研究ジャーナル

      Volume: 31 Pages: 202-209

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 課題の設定を支援する自由研究の授業実践とその効果検証2021

    • Author(s)
      深谷達史・三戸大輔
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 45 Pages: 213-224

    • DOI

      10.15077/jjet.44140

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「学び続ける主体」の育成―メタ認知の観点から―2021

    • Author(s)
      深谷達史
    • Journal Title

      学校教育

      Volume: 1244 Pages: 14-21

  • [Journal Article] A Gibbs Sampling Algorithm with Monotonicity Constraints for Diagnostic Classification Models2021

    • Author(s)
      Kazuhiro Yamaguchi, and Jonathan Templin
    • Journal Title

      Journal of Classification

      Volume: 39 Pages: 24-54

    • DOI

      10.1007/s00357-021-09392-7

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Observed score reliability indices in diagnostic classification models.2021

    • Author(s)
      Kazuhiro Yamaguchi, and Jonathan Templin
    • Journal Title

      Behaviormetrika

      Volume: 49 Pages: 47-68

    • DOI

      10.1007/s41237-021-00153-9

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Diagrams in essays: Exploring the kinds of diagrams students generate and how well they work.2021

    • Author(s)
      Emmanuel Manalo, and Mari Fukuda
    • Journal Title

      Lecture Notes in Artificial Intelligence

      Volume: 12909 Pages: 553-561

    • DOI

      10.1007/978-3-030-86062-2_56

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] The presence of diagrams and problems requiring diagram construction: Comparing mathematical word problems in Japanese and Canadian textbooks.2021

    • Author(s)
      Mari Fukuda, Emmanuel Manalo, and Hiroaki Ayabe
    • Journal Title

      Lecture Notes in Artificial Intelligence

      Volume: 12909 Pages: 353-357

    • DOI

      10.1007/978-3-030-86062-2_36

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] What diagrams are considered useful for solving mathematical word problems in Japan?2021

    • Author(s)
      Hiroaki Ayabe, Emmanuel Manalo, Mari Fukuda, and Norihiro Sadato
    • Journal Title

      Lecture Notes in Artificial Intelligence

      Volume: 12909 Pages: 79-83

    • DOI

      10.1007/978-3-030-86062-2_8

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Coaxing success from failure through academic development2021

    • Author(s)
      Susan Carter, Sean Sturm, and Emmanuel Manalo
    • Journal Title

      International Journal for Academic Development

      Volume: 26 Pages: 190-200

    • DOI

      10.1080/1360144X.2020.1818244

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 関数的な文章題の解法構造と図表の領域固有性の適合性教授の効果2021

    • Author(s)
      綾部 宏明・エマニュエル マナロ・花木 規子
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 45 Pages: 17-20

    • DOI

      10.15077/jjet.S45011

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 数学の概念的理解を評価するテストの提案と実践的検討:高校生のつまずきの実態と教師の認識に着目して2021

    • Author(s)
      太田絵梨子
    • Journal Title

      教育心理学研究

      Volume: 69 Pages: 204-220

    • DOI

      10.5926/jjep.69.204

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Increase of reliability by incorporating response time into the paired-comparison psychological measurement.2021

    • Author(s)
      Kensuke Okada, and Kyosuke Bunji
    • Journal Title

      Behaviormetrika

      Volume: 48 Pages: 169-177

    • DOI

      10.1007/s41237-020-00109-5

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Q 行列を付与した多枝選択形式テストの開発2021

    • Author(s)
      福島 健太郎・内田 奈緒・岡田 謙介
    • Journal Title

      日本テスト学会誌

      Volume: 17 Pages: 45-59

    • DOI

      10.24690/jart.17.1_45

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Linear ballistic accumulator item response theory model for multidimensional multiple-alternative forced-choice measurement of personality.2021

    • Author(s)
      Kyosuke Bunji, and Kensuke Okada
    • Journal Title

      Multivariate Behavioral Research

      Volume: 57 Pages: 658-678

    • DOI

      10.1080/00273171.2021.1896351

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] KIT Speaking Test における共通尺度化の方法について2021

    • Author(s)
      光永悠彦・神澤克徳
    • Journal Title

      JACET Kansai Journal

      Volume: 23 Pages: 121-129

  • [Presentation] A variational Bayesian posterior approximation method for hidden Markov diagnosis classification models.2022

    • Author(s)
      Yamaguchi, K., & Martinez, A. K.
    • Organizer
      The 11th Conference of The Asian Regional Section of the International Association for Statistical Computing. Online.
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 方略的能力測定用英語スピーキングタスクにおける使用方略と言語的知識の関連性についての予備的調査2022

    • Author(s)
      仲谷佳恵・室田真男
    • Organizer
      日本教育工学会2022年春季全国大会(オンライン)2022年3月
  • [Presentation] A generalized class of cognitive diagnostic models for multiple-choice items derived from the log-linear model.2022

    • Author(s)
      Kentaro Fukushima, and Kensuke Okada
    • Organizer
      The 11th Conference of the Asian Regional Section of the International Association for Statistical Computing (IASC-ARS), 2022, Online, 2月, 2022年
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 自主学習ノートを用いた学習効果の評価に関する探索的検討2022

    • Author(s)
      柴 里実・瀬尾 美紀子
    • Organizer
      日本教育工学会2022年春季全国大会(オンライン)2022年3月
  • [Presentation] Developing abstraction and diagram use skills for solving math problems in early elementary school.2021

    • Author(s)
      Yuri Uesaka
    • Organizer
      Paper presentation at 18th biennial conference for research on learning and instruction (EARLI 2021), Online.
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Teaching students how to construct and use diagrams.2021

    • Author(s)
      Emmanuel Manalo, and Yuri Uesaka
    • Organizer
      Workshop presented at the 18th biennial conference for research on learning and instruction (EARLI) Online Conference, 23rd August.
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] How can we statistically analyze the achievement of diagrammatic competency from high school regular tests?2021

    • Author(s)
      Yuri Uesaka, Shun Saso, and Takeshi Akisawa
    • Organizer
      Diagrammatic Representation and Inference. Lecture Notes in Artificial Intelligence (LNAI).
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] How can we statistically gauge students’ deep understanding from high school regular tests?2021

    • Author(s)
      Shun Saso, Motonori Oka, and Yuri Uesaka
    • Organizer
      Junior Researchers of European Association for Research on Learning and Instruction (JURE) 20th August, Online.
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 大規模記述式テストの入試への活用はいかにして実施可能になるのか?ニュージーランドの入試制度の文献研究及び実地調査から2021

    • Author(s)
      植阪 友理・福田 茉央
    • Organizer
      日本教育工学会2021年春季全国大会(第38回大会)口頭発表(オンライン)pp.545-546
  • [Presentation] 心理学者はいかにして実践の場を創出し、社会に貢献できるのか-オンライン活用も含めて発展する教育センターとの連携事業から-2021

    • Author(s)
      植阪 友理
    • Organizer
      日本教育心理学会第63回総会発表 口頭発表
  • [Presentation] オンラインを活用した実践を通じた学習者の自立支援-オンライン学習法講座およびオンライン個別学習相談の実践から-2021

    • Author(s)
      植阪 友理
    • Organizer
      日本認知科学会第38回大会 口頭発表
  • [Presentation] 深い学びの評価方法の提案と定期テストへの応用 認知診断モデルの応用可能性と教師の反応2021

    • Author(s)
      佐宗 駿・岡 元紀・植阪 友理
    • Organizer
      日本教育工学会2021年春季全国大会(第38回大会)口頭発表(オンライン)
  • [Presentation] 教師の実態把握力分析ツールWitsに適切なカテゴリ数とは?-生徒数と真の値の影響のシュミレーションによる検討-2021

    • Author(s)
      南元 篤史・岡田 謙介・光永 悠彦・植阪 友理
    • Organizer
      日本テスト学会第19回大会 オンライン発表
  • [Presentation] 認知診断モデルを通じた深い理解の実証的解析-大規模学力調査を用いた分析と従来の観点との比較-2021

    • Author(s)
      佐宗 駿・岡 元紀・植阪 友理
    • Organizer
      日本テスト学会第19回大会 オンライン発表
  • [Presentation] How can teachers promote students’ effective use of diagrams?2021

    • Author(s)
      Yuri Uesaka
    • Organizer
      The 6th Annual International Seminar on Transformative Education and Educational Leadership (AISTEEL), 21st September 2021, Medan, Indonesia. Online.
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] How to assess and cultivate students’ deeper learning and competencies in school: Japanese cases toward the realization of 21st century skills.2021

    • Author(s)
      Yuri Uesaka
    • Organizer
      浙江大学教育学院,29th June 2021. Online.
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 小学校教師の算数PCKにおける関連要因の検討―教師効力感,指導と学習に関する信念,テスト活用,教師メタ認知に着目して―2021

    • Author(s)
      深谷達史・鈴木雅之・小澤郁美・中越拓海
    • Organizer
      日本教育工学会2021年春季全国大会(第38回大会)口頭発表(オンライン)
  • [Presentation] 「一対多」状況での他者理解が正確なのは誰か:社会経済的地位と批判的思考に着目した実験的検討2021

    • Author(s)
      中島健一郎
    • Organizer
      日本社会心理学会第62回大会
  • [Presentation] Role of Preparation using Mobile Application for Summary-speaking Task in Face-to-face English-Speaking Pair Work.2021

    • Author(s)
      Kae Nakaya, and Masao Murota
    • Organizer
      Work-in-Progress Poster (WIPP) Proceedings of the 29th International Conference on Computers in Education ICCE2021, 716-718. (2021.11.25, online)
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 英語スピーキングにおける方略的能力測定に向けたタスクナビゲーションシステムの開発 -既習事項の活用に焦点を当てて-2021

    • Author(s)
      仲谷佳恵・吉川遼・ 室田真男
    • Organizer
      第46回教育システム情報学会全国大会講演論文集, P1-09, pp.17-18. (2021.09.02)
  • [Presentation] Teachers’ views about what is important in learning and the assessment strategies they use.2021

    • Author(s)
      Emmanuel Manalo
    • Organizer
      Keynote lecture (online) given at the 6th Annual International Seminar on Transformative Education and Educational Leadership (AISTEEL), Universitas Negeri Medan, Indonesia, September 21.
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Can planning with diagrams help students think more critically about moral questions? Paper presented as part of a symposium on “The role of self-generated visualizations in student learning performance” (Organizer: E. Manalo; Chair: S. Schukajlow)2021

    • Author(s)
      Emmanuel Manalo, Reena Cheruvalath, and Hiroaki Ayabe
    • Organizer
      EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction) Online Conference, August 23-27.
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] How can homework design influence teachers' beliefs?: a case study in a Japanese high school.2021

    • Author(s)
      Eriko Ota
    • Organizer
      EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction) Online Conference, August 23-27.
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「学習における宿題の役割に関する心理学的検討」の査読プロセス2021

    • Author(s)
      太田 絵梨子
    • Organizer
      日本教育実践学会第24回大会 (オンライン)
  • [Presentation] Modeling partial knowledge in multiple-choice cognitive diagnostic models.2021

    • Author(s)
      Fukushima, K., Uchida, N., & Okada, K.
    • Organizer
      International Meeting of Psychometric Society (IMPS), 2021, Online, 7月, 2021年
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Parallelized variational Bayesian algorithm for the polytomous-attribute saturated diagnostic classification model.2021

    • Author(s)
      Motonori Oka, Shun Saso, Kensuke Okada.
    • Organizer
      World Meeting of the International Society for Bayesian Analysis (ISBA) 2021年6月
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] メタ理解判断プロセスの認知モデリング2021

    • Author(s)
      若井大成・岡田謙介
    • Organizer
      日本行動計量学会第49回大会. (オンライン) 2021年8月
  • [Presentation] 説得の受容過程の認知モデリング2021

    • Author(s)
      若井大成・岡田謙介
    • Organizer
      日本計算機統計学会第35回シンポジウム. (慶應義塾大学) 2021年11月
  • [Presentation] 算数・数学力診断テストCOMPASSのフォローアップ講座 シンポジウム「実践ベース・アプローチから見た学習指導改善の試み」2021

    • Author(s)
      鈴木雅之
    • Organizer
      日本教育心理学会第63回総会 話題提供(オンライン開催, 8月)
  • [Book] How can we statistically analyze the achievement of diagrammatic competency from high school regular tests? (Basu, A., Stapleton, G., Linker, S., Legg, C., Manalo, E., & Viana, P. (Eds.). Diagrammatic Representation and Inference. Diagrams 2021. Lecture Notes in Computer Science, vol 12909. (pp.562-566.))2021

    • Author(s)
      Yuri Uesaka, Shun Saso, and Takeshi Akisawa
    • Total Pages
      4
    • Publisher
      Springer
  • [Book] 第11章 「学習者のつまずき」をもとに設計する国語授業―「深い学び」を促す教師の発問 (小山義徳・道田泰司(編) 「問う力」を育てる理論と実践-問い・質問・発問の活用の仕方を探る(pp.205-229))2021

    • Author(s)
      植阪友理
    • Total Pages
      25
    • Publisher
      ひつじ書房
  • [Book] 第8章 問いに基づく探究的な学習とその実践 (小山義徳・道田泰司(編)「問う力」を育てる理論と実践-問い・質問・発問の活用の仕方を探る(pp.147-165))2021

    • Author(s)
      深谷達史
    • Total Pages
      19
    • Publisher
      ひつじ書房
  • [Book] Diagrammatic representation and inference. Diagrams 2021. Diagrammatic representation and inference. Lecture Notes in Artificial Intelligence, Vol.12909.2021

    • Author(s)
      Amrita Basu, Gem Stapleton, Sven Linker, Catherine Legg, Emmanuel Manalo, Petrucio Viana
    • Total Pages
      568
    • Publisher
      Springer
  • [Book] 第12章 知能・学力(藤原和政・谷口弘一(編)学校現場で役立つ 教育心理学―教師をめざす人のために―(pp.177-193)2021

    • Author(s)
      鈴木雅之
    • Total Pages
      17
    • Publisher
      北大路書房
  • [Book] Progress & Application 教育心理学2021

    • Author(s)
      瀬尾 美紀子
    • Total Pages
      176
    • Publisher
      サイエンス社

URL: 

Published: 2023-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi