• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2022 Fiscal Year Annual Research Report

学力テストをいかにして授業改善につなげるか:阻害要因の検討から学校での実践まで

Research Project

Project/Area Number 19H00616
Research InstitutionThe University of Tokyo

Principal Investigator

植阪 友理  東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 准教授 (60610219)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 中川 正宣  大妻女子大学, 人間生活文化研究所, 特別研究員 (40155685)
Manalo Emmanuel  京都大学, 教育学研究科, 教授 (30580386)
瀬尾 美紀子  日本女子大学, 人間社会学部, 教授 (90431775)
光永 悠彦  名古屋大学, 教育発達科学研究科, 准教授 (70742295)
深谷 達史  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (70724227)
鈴木 雅之  横浜国立大学, 教育学部, 准教授 (00708703)
岡田 謙介  東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 准教授 (20583793)
山口 一大  筑波大学, 人間系, 助教 (50826675)
上西 秀和  獨協医科大学, 医学部, 助教 (50637006)
中島 健一郎  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (20587480)
仲谷 佳恵  東京女子大学, 現代教養学部, 特任講師 (70771864)
太田 絵梨子  埼玉学園大学, 人間学部, 講師 (10910036)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Keywords深い学び / 測定 / 評価 / 授業改善 / 学習改善 / テスト
Outline of Annual Research Achievements

次期学習指導要領の公示にともない、新たな学力観をふまえて学習者を育成することが喫緊の課題となっている。特に、「深い学び」を学校現場において達成することは、次期学習指導要領において最も重要な事項の一つとされており、近年では、こうした新しい学力観に沿うような学力テストも少なからず実施され、学校現場で活用されている。こうしたテストは、教師が結果を授業改善に生かすことを意図して実施されている。しかし、様々なテストが実施されているにもかかわらず、テスト結果が必ずしも授業改善につながっていないという問題がある。本研究では、その原因について検討するとともに、実際に深い学びを測定し、それらを促すような指導法のあり方を検討したり、実践的研究を行ったりしている。
4年目の本年度は、最終年度であった。学校現場と連携しながら、テスト結果を学習者の学習改善や授業改善に繋げる努力を行うことを目指した年であった。1年間の予定の延長はあったものの、後続する科研基盤A(代表、植阪友理)とも連携しながら、精力的に研究を進めた。具体的には、深い学びへと学習者をいざいない、指導法を改善していくためには、そもそも学校現場において深い理解を評価するテストが必要となる。そこで深い理解を測定するための課題について、学校現場と連携しながら開発した。さらに、新たな統計手法である「認知診断モデル」に着目し、学校現場のテストから深い理解の達成度を分析し、論文として公刊した。さらに、学校現場の教員が自ら「認知診断モデル」を活用できるように、教師向けシステムの開発にも取り組み、ベータ版の開発も完了し、学校現場の教師に使用感をテストしてもらっている。4年目の重点課題についても順調に進んでおり、かつ、当初の計画にが含まれていなかった、教師向けwebシステムの開発にも取り組んだことから、当初の計画通り以上に進展していると捉えている。

Research Progress Status

令和4年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

令和4年度が最終年度であるため、記入しない。

  • Research Products

    (62 results)

All 2024 2023 Other

All Int'l Joint Research (6 results) Journal Article (14 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Peer Reviewed: 12 results,  Open Access: 12 results) Presentation (42 results) (of which Int'l Joint Research: 21 results,  Invited: 11 results)

  • [Int'l Joint Research] ロンドン・スクール・オブ・エコノミー(イギリス)

    • Country Name
      その他の国・地域
    • Counterpart Institution
      ロンドン・スクール・オブ・エコノミー
  • [Int'l Joint Research] ヴァンダービルト大学(米国)

    • Country Name
      U.S.A.
    • Counterpart Institution
      ヴァンダービルト大学
  • [Int'l Joint Research] ビルラ工科大学(BITS Pilani)(インド)

    • Country Name
      INDIA
    • Counterpart Institution
      ビルラ工科大学(BITS Pilani)
  • [Int'l Joint Research] サイモンフレーザー大学(カナダ)

    • Country Name
      CANADA
    • Counterpart Institution
      サイモンフレーザー大学
  • [Int'l Joint Research] オビエド大学(スペイン)

    • Country Name
      SPAIN
    • Counterpart Institution
      オビエド大学
  • [Int'l Joint Research]

    • # of Other Countries
      1
  • [Journal Article] Relationship between mathematical pedagogical content knowledge, beliefs, and motivation of elementary school teachers2024

    • Author(s)
      Fukaya Tatsushi、Fukuda Mari、Suzuki Masayuki
    • Journal Title

      Frontiers in Education

      Volume: 8 Pages: -

    • DOI

      10.3389/feduc.2023.1276439

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] The role of rationales for and criticisms of ethical decisions in the development of meta-moral cognitive skills2024

    • Author(s)
      Cheruvalath Reena、Manalo Emmanuel、Ayabe Hiroaki
    • Journal Title

      Ethics & Behavior

      Volume: - Pages: 1~19

    • DOI

      10.1080/10508422.2024.2332915

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 文系情報学科3年次のプログラミング授業における多言語教育の一事例-多言語修得の必要性と意義に焦点を当てて-2024

    • Author(s)
      上西秀和
    • Journal Title

      江戸川大学の情報教育と環境(印刷中)

      Volume: in press Pages: -

  • [Journal Article] 学習方略使用と有効性の認知との関連2024

    • Author(s)
      橋本 真一、鈴木 雅之
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 48 Pages: -

    • DOI

      10.15077/jjet.47085

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 近年の診断分類モデルの推定法の展開2024

    • Author(s)
      山口 一大
    • Journal Title

      統計数理

      Volume: in press Pages: -

  • [Journal Article] 問題解決の間違いからの学習を促す「教訓帰納」の利用における思考のつまずきの解明と支援2024

    • Author(s)
      柴 里実,植阪友理
    • Journal Title

      日本テスト学会誌

      Volume: 20(in press) Pages: -

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 教訓帰納の活用を軸とした文章読解の個別学習指導 ―小学4年生を対象とした事例研究から―2023

    • Author(s)
      深谷達史
    • Journal Title

      教育心理学研究

      Volume: 71 Pages: 237~252

    • DOI

      10.5926/jjep.71.237

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 項目反応理論による共通尺度化の実践2023

    • Author(s)
      光永 悠彦
    • Journal Title

      コンピュータ&エデュケーション

      Volume: 54 Pages: 16~22

    • DOI

      10.14949/konpyutariyoukyouiku.54.16

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Spontaneous use of PCK to teach mathematics among elementary school teachers: a comparison with junior and senior high school teachers2023

    • Author(s)
      Fukaya Tatsushi、Uesaka Yuri
    • Journal Title

      SN Social Sciences

      Volume: 3 Pages: 1-16

    • DOI

      10.1007/s43545-023-00685-9

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 認知診断モデルを活用した理解の深さの診断と定期テストへの応用: 定性的・定量的なQ行列の設定とモデルの実践的有用性の検討2023

    • Author(s)
      佐宗 駿、岡 元紀、植阪 友理
    • Journal Title

      認知科学

      Volume: 30 Pages: 515~530

    • DOI

      10.11225/cs.2023.057

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 効果的な学習方略はいかにして学習に取り入れられるか ―研究者と教師が連携した語彙学習方略指導の効果とそのプロセス―2023

    • Author(s)
      内田奈緒、水野木綿、植阪友理
    • Journal Title

      教育心理学研究

      Volume: 71 Pages: 145~158

    • DOI

      10.5926/jjep.71.145

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] オンラインでいかにして参加者の満足度が高い広報を行うか2023

    • Author(s)
      植阪 友理、柴 里実、石井 徳子、内田 奈緒
    • Journal Title

      大学入試研究ジャーナル

      Volume: 33 Pages: 348~355

    • DOI

      10.57513/dncjournal.33.0_348

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Factors that influence deep/shallow lecture notetaking: Japanese and Chinese students’ strategies in math class.2023

    • Author(s)
      Liu Mengsi、Uesaka Yuri
    • Journal Title

      Journal of Applied Research in Memory and Cognition

      Volume: 12 Pages: 552~563

    • DOI

      10.1037/mac0000075

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The effect of metacognitive use of learning strategies on student test performance.2023

    • Author(s)
      Eriko Ota, Emmanuel Manalo, Natalia Suarez Fernandez
    • Journal Title

      Shirley Larkin (Ed.) Metacognition and Education: Future Trends.Routledge

      Volume: - Pages: 86-104

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] The effect of critical thinking on the accuracy of empathy for negative emotions. Poster presented at annual convention for the society of personality and social psychology.2024

    • Author(s)
      Komasu, M., Yazawa, A., & Nakashima, K.
    • Organizer
      the society of personality and social psychology annual convention
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 方略的能力向上を目的とした英語スピーキングタスクの高等学校における学習の活用に向けた改良2024

    • Author(s)
      仲谷佳恵, 植阪友理, 室田真男
    • Organizer
      日本教育工学会2024年春季全国大会講演論文集, 5-S01H3, pp.483-484. (2024.03.03)
  • [Presentation] Collaborative online workshops to help improve Kenyan doctoral students’ completion rates.2024

    • Author(s)
      Manalo, E., Njihia, M., Kariuki, D., Mutuma, W., & Lan, J.-R.
    • Organizer
      Proceedings of the 44th Spring Conference of JSET (Japan Society for Educational Technology) (pp. 459-460). Tokyo: Japan Society for Educational Technology.
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 教師と研究者は自らの研究や実践を どう高め,社会問題に貢献していくのか2024

    • Author(s)
      植阪友理
    • Organizer
      成果報告シンポジウム「教育心理学の最前線ー新たな学力・学習力の評価と教育への展開可能性ー」における話題提供 東京大学
  • [Presentation] 学校の定期考査における認知診断モデルの適用と学習改善2024

    • Author(s)
      柴里実
    • Organizer
      成果報告シンポジウム「教育心理学の最前線ー新たな学力・学習力の評価と教育への展開可能性ー」における話題提供 東京大学
  • [Presentation] 教師向け認知診断モデルインターフェースの紹介2024

    • Author(s)
      仲谷佳恵・伊藤紘一
    • Organizer
      成果報告シンポジウム「教育心理学の最前線ー新たな学力・学習力の評価と教育への展開可能性ー」における話題提供 東京大学
  • [Presentation] 認知診断モデルを用いて,多枝選択テストにおける誤答の原因を追究する2024

    • Author(s)
      福島健太郎・岡田謙介
    • Organizer
      成果報告シンポジウム「教育心理学の最前線ー新たな学力・学習力の評価と教育への展開可能性ー」における話題提供 東京大学
  • [Presentation] IRTを用いた共通尺度化による学力の変化の捕捉と認知診断モデルによるつまずきの同定2024

    • Author(s)
      光永悠彦
    • Organizer
      成果報告シンポジウム「教育心理学の最前線ー新たな学力・学習力の評価と教育への展開可能性ー」における話題提供 東京大学
  • [Presentation] 大学教員は学生の思考力をどう評価し,高めようとしているのか2024

    • Author(s)
      Emmanuel Manalo
    • Organizer
      成果報告シンポジウム「教育心理学の最前線ー新たな学力・学習力の評価と教育への展開可能性ー」における話題提供 東京大学
  • [Presentation] 教職養成課程学生は授業をどう捉え,どう評価しているのか2024

    • Author(s)
      深谷達史
    • Organizer
      成果報告シンポジウム「教育心理学の最前線ー新たな学力・学習力の評価と教育への展開可能性ー」における話題提供 東京大学
  • [Presentation] 生徒が失敗を次に活かすための教師の働きかけとは2024

    • Author(s)
      清河幸子・小高直也
    • Organizer
      成果報告シンポジウム「教育心理学の最前線ー新たな学力・学習力の評価と教育への展開可能性ー」における話題提供 東京大学
  • [Presentation] 生徒のネガティブな表情を教師はどうみとるのかー批判的思考の役割ー2024

    • Author(s)
      中島健一郎・小桝真呼
    • Organizer
      成果報告シンポジウム「教育心理学の最前線ー新たな学力・学習力の評価と教育への展開可能性ー」における話題提供 東京大学
  • [Presentation] 深いノートテイキングによる授業理解の向上ー理解度の過大評価の軽減を通してー2024

    • Author(s)
      劉夢思
    • Organizer
      成果報告シンポジウム「教育心理学の最前線ー新たな学力・学習力の評価と教育への展開可能性ー」における話題提供 東京大学
  • [Presentation] 書きに困り感を持つ学習者はどのようにノートをとるべきかーICT活用による支援の可能性ー2024

    • Author(s)
      高橋麻衣子
    • Organizer
      成果報告シンポジウム「教育心理学の最前線ー新たな学力・学習力の評価と教育への展開可能性ー」における話題提供 東京大学
  • [Presentation] ICTを用いたoral note takingの実践ー「今日tube」に触発されてー2024

    • Author(s)
      塩入潔乃
    • Organizer
      成果報告シンポジウム「教育心理学の最前線ー新たな学力・学習力の評価と教育への展開可能性ー」における話題提供 東京大学
  • [Presentation] 一般化多枝選択型認知診断モデルにおけるパラメータ制約の検討2024

    • Author(s)
      福島健太郎・岡田謙介
    • Organizer
      統計数理研究所共同研究集会「複雑な構造をもつデータに対する多変量解析法に関する研究会」, 東京, 3月, 2024年.
  • [Presentation] 学習方略使用の変動とその関連要因の検討2023

    • Author(s)
      橋本真一・鈴木雅之
    • Organizer
      日本教育工学会2023年秋季全国大会 第43回大会,(京都テルサ, 9月)
  • [Presentation] Recent developments in variational inference algorithms for restricted latent class models.2023

    • Author(s)
      Yamaguchi, K.
    • Organizer
      The 6th International Conference on Econometrics and Statistics (EcoSta 2023) Tokyo, Japan.
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] メタ認知の観点から見た中高生の学びの支援2023

    • Author(s)
      瀬尾美紀子
    • Organizer
      本心理学会公開シンポジウム「中等教育の「個別最適な学び」と「協働的な学び」の支援」2023年11月(招待講演)
    • Invited
  • [Presentation] Promotion of spontaneous learning and reasoning strategies.2023

    • Author(s)
      Manalo, E.
    • Organizer
      the LEAD Graduate School and Research Network’s LEAD Retreat, Herrenberg, Germany, October 19, 2023.
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Linking learning to promote deeper learning.2023

    • Author(s)
      Manalo, E.
    • Organizer
      the UNESCO TEC Teacher Professional Development Forum: International Experience and Local Practice in Teacher Education, Huainan Normal University, Huainan, China, October 14, 2023.
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Cultivating greater spontaneity in learning strategy use: A key requirement for lifelong learning.2023

    • Author(s)
      Manalo, E.
    • Organizer
      the 8th Annual International Seminar on Transformative Education and Educational Leadership (AISTEEL), Universitas Negeri Medan, Indonesia (online), September 19, 2023.
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Promoting the development of student learning and thinking strategies in research-practice-collaborations.2023

    • Author(s)
      Manalo, E.
    • Organizer
      the Symposium on Building Bridges between Educational Research and School Practice: Lessons from Japan and Germany, University of Potsdam, Germany, August 31-September 1, 2023.
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Exploring students’ use of self-constructed diagrams when writing answers to test questions.2023

    • Author(s)
      Manalo, E., & Fukuda, M.
    • Organizer
      Paper presented at the EARLI Conference, Thessaloniki, Greece, August 22-26.
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Can students create diagrams to support what they write in test answers?2023

    • Author(s)
      Manalo, E., & Fukuda, M.
    • Organizer
      Paper presented at the SARMAC (Society for Applied Research in Memory and Cognition) International Conference, Nagoya, Japan, August 9-12.
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 項目反応理論(IRT)を用いた横浜市学力・学習状況調査の実践と課題2023

    • Author(s)
      光永悠彦
    • Organizer
      日本テスト学会第21回大会,pp.19-22
  • [Presentation] Examining the effect of deep notetaking on mathematics lecture understanding [Paper presentation].2023

    • Author(s)
      Liu, M., & Uesaka, Y.
    • Organizer
      The European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI)2023, Thessaloniki, Greece, August 2023. (査読あり)
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Support for Children from Low-Income Families by Promoting Effective Learning Strategy Use [Oral presentation].2023

    • Author(s)
      Uesaka, Y.
    • Organizer
      The European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI) 2023, Thessaloniki, Greece, August 2023. (査読あり)
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Development of assessment tools for depth of understanding quantitatively with cognitive diagnostic models. [Poster presentation].2023

    • Author(s)
      Saso, S., Oka, M., & Uesaka, Y.
    • Organizer
      In Advances in Information and Communication: Proceedings of the 2023 Future of Information and Communication Conference (FICC), Volume 1 (pp. 766-774). Cham: Springer Nature Switzerland, March 2023.
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Statistically gauging vital subcomponents of diagrammatic competency [Poster presentation].2023

    • Author(s)
      Saso, S., & Uesaka, Y.
    • Organizer
      The European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI) 2023, Thessaloniki, Greece, August 2023.
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Controlled or Autonomous? Applying Self-Determination Theory in Internalization of Werktreue in Expert Classical Musicians. [Poster presentation].2023

    • Author(s)
      Fujimoto, M & Uesaka, Y.
    • Organizer
      The International Symposium on Performance Science (ISPS). Warsaw, Poland. August 2023. (学会賞受賞)(査読)
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 深い理解を促す課題を作成するための設計原理の探索2023

    • Author(s)
      植阪 友理・坂口 卓也・水野 木綿・古谷 和賢・照井 洋平・黒澤 翼・宮脇 勇祐・柴 里実・内田 奈緒・劉 夢思・張 恩銘
    • Organizer
      日本教育工学会 2023年秋季全国大会第43回 京都テルサ
  • [Presentation] 物理の応用問題を用いた高校生の自己調整学習の質的検討2023

    • Author(s)
      田井 愛莉南・植阪 友理・坂口 卓也・竹橋 洋毅
    • Organizer
      日本教育工学会 2023年秋季全国大会第43回 京都テルサ
  • [Presentation] 学力及び学習力をいかにして定量的に把握し、学習改善に結びつけるかー深い理解と図表利用力の解析からー[ポスター発表]2023

    • Author(s)
      植阪友理・佐宗駿
    • Organizer
      2023年度教育研究交流会, 京都大学.
  • [Presentation] How Researchers and Teachers Can Learn from Each Other: Lesson Study and Other Practices in Japan2023

    • Author(s)
      Uesaka, Y.
    • Organizer
      Symposium ”Building Bridges between Educational Research and School Practice: Lessons from Japan and Germany”, Potsdam, Germany, August 31st, 2023.
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Making Classes Interesting for Both Top and Bottom Graders: A Practical Study of Lesson Design in Japan2023

    • Author(s)
      Uesaka, Y.
    • Organizer
      Symposium "Building Bridges between Educational Research and School Practice: Lessons from Japan and Germany", Potsdam, Germany, September 1st, 2023.
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] How Educational Psychology Insights Can Contribute to Social Equity: An Example of Mutually Reciprocal Collaboration with a Poverty Support Facility2023

    • Author(s)
      Liu, M., Uesaka, Y., Shiba, S., Uetake, H., Fukuda, M., Nishikawa, A., Yanagimoto, C., Arita, I., Ikehata, K.
    • Organizer
      Symposium "Building Bridges between Educational Research and School Practice: Lessons from Japan and Germany", Potsdam, Germany, September 1st, 2023
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Change in students’ use of vocabulary learning strategy: Three years of a practice by a researcher and an English teacher.2023

    • Author(s)
      Uchida, N., Mizuno, Y., & Uesaka, Y.
    • Organizer
      Symposium "Building Bridges between Educational Research and School Practice: Lessons from Japan and Germany”, Potsdam, Germany, September 1st, 2023.
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Case Study of Co-practicing between Researchers and Teachers: How to Teach Learning Strategies in Junior High School.2023

    • Author(s)
      Shiba, S., Uchida, N., Uesaka, Y., Furuya, K., Isoda, K., and Ozawa, T.
    • Organizer
      Symposium "Building Bridges between Educational Research and School Practice: Lessons from Japan and Germany", Potsdam, Germany, September 1st, 2023.
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Creating Collaborations between Schools Teachers and Universities Researchers to Make 21st Century Skills Achievement a Reality.2023

    • Author(s)
      Uesaka, Y.
    • Organizer
      TERA-GACC2023 International Conference, National Sun Yat-sen University, 2nd-4th November 2023, Kaohsiung, Taiwan.
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] A novel framework of diagnostic classification model for multiple-choice items and a simulation study.2023

    • Author(s)
      Fukushima, K. & Okada, K.
    • Organizer
      International Meeting of Psychometric Society (IMPS), 2023, Maryland, 7月, 2023年.
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 一般化多枝選択型認知診断モデルの提案2023

    • Author(s)
      福島健太郎・岡田謙介
    • Organizer
      (学生研究発表賞)日本計算機統計学会 第37回シンポジウム, 宮崎, 11月, 2023年.

URL: 

Published: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi