2022 Fiscal Year Final Research Report
Multiple Verification on Visual Characteristics of Patterned Thousand Buddha Image depicted in Mogao Grottoes, Dunhuang, China: through Originally Reproduction and Virtual Grotto Space
Project/Area Number |
19H01364
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 03060:Cultural assets study-related
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Research Institution | National Museum of Ethnology |
Principal Investigator |
SUEMORI KAORU 国立民族学博物館, 人類基礎理論研究部, 准教授 (90572511)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
園田 直子 国立民族学博物館, 人類基礎理論研究部, 教授 (50236155)
日高 真吾 国立民族学博物館, 人類基礎理論研究部, 教授 (40270772)
八木 春生 筑波大学, 芸術系, 教授 (90261792)
安室 喜弘 関西大学, 環境都市工学部, 教授 (50335478)
正垣 雅子 京都市立芸術大学, 美術学部/美術研究科, 准教授 (90749441)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Keywords | 敦煌莫高窟 / 千仏壁画 / 再現模写 / 分光画像 / 燃焼光 / 色順応 |
Outline of Final Research Achievements |
To understand the visual characteristics of the Thousand Buddha murals painted in regular color schemes in the Dunhuang Mogao Grottoes in Gansu Province, China, we produced murals that reproduced the colors of the same mural paintings. In addition, we acquired spectral images of the reproduced mural paintings using a hyperspectral camera. We verified how the mural paintings look when illuminated by different light sources and how the human eye sees the murals when humans adapt chromatically in a dim cave space. Through this research, we reveal that the painters who painted the mural paintings of the Thousand Buddhas at the time had a sufficient understanding of the characteristics of color, materials, and light sources. In addition, the research provides the idea of grasping the function of mural paintings with regular polychromatic schemes in the dark cave space.
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Free Research Field |
文化財科学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
古来、人は蝋燭などで照らされた薄暗い洞窟に絵を描き、精神世界を創造してきた。敦煌莫高窟に描かれた坐仏を並べた千仏壁画は、規則的な配色によって広い面積に描かれ続けたが、その視覚的特徴が担った役割については限定的にしか理解されていなかった。そこで、描かれた当時の壁画の色彩を再現するとともに、壁画が有する色彩が蝋燭の光によってどのように見えるかを検証した。本研究を通して、多色を用いる視覚芸術を人がどう創造し、用いて来たのかについて、その一端を明らかにした。
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