• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2023 Fiscal Year Final Research Report

The genealogy and development of practical thought in reformatories and juvenile training schools in Japan before World War II.

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 19H01587
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 08020:Social welfare-related
Research InstitutionShizuoka University

Principal Investigator

ISHIHARA TSUYOSHI  静岡大学, 教育学部, 教授 (10340043)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 竹原 幸太  東京都立大学, 人文科学研究科, 准教授 (30550876)
二井 仁美  奈良女子大学, 人文科学系, 教授 (50221974)
山崎 由可里  和歌山大学, 教育学部, 教授 (60322210)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Keywords感化院 / 少年教護院 / 精神医学 / 鑑別 / コロニーシステム / 児童の権利 / 児童保護員 / ケースワーク
Outline of Final Research Achievements

This study aimed to clarify the development of three lineages of thought that guided the practices of reformatories in pre-war Japan:1) a focus on psychiatric diagnosis,2) the colony system concept,and 3) the ideology of "children's rights".
The results of this research are as follows.Regarding 2),this study clarified the practices and progress of the Home School Hokkaido Farm and the Sanapuchi Branch School.Regarding 3),the following was revealed:Proponents of children's rights faced criticism during the wartime.However,some children's rights advocates maintained their stance,which allowed their ideology to be carried over to the postwar period.Regarding 1),this study confirmed that the Tokyo Prefecture implemented a diagnostic system through a diagnostic committee.Furthermore,it was found that child welfare officers in Tokyo conducted casework during the intake and discharge processes,which was identified as the fourth lineage.

Free Research Field

社会福祉学

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の成果の学術的意義は、第1に、感化院の入退院にあたって、1920年代、東京府では児童保護員によるケースワークと鑑別委員会による鑑別が行われていたことを明らかにしたことである。この東京府における取り組みと、少年教護法で導入された少年教護委員制度と鑑別所制度との関連を探るのも今後の研究課題である。第2に、留岡幸助によるコロニーシステム構想とそれが実現された成果とあわせて、その実態や経過を明らかにしたことである。第3に、感化院・少年教護院における「児童の権利」思想を、少年保護分野との関連でも捉え直した点も従来にはなかった学術的貢献である。

URL: 

Published: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi