• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2023 Fiscal Year Final Research Report

Comparative Study of the Standardizations and the Diversities of Citixzenship Education in Asia

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 19H01639
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 09020:Sociology of education-related
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

Ogawa Yoshikazu  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授 (90284223)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 長濱 博文  桐蔭横浜大学, 法学部, 准教授 (00432831)
松本 麻人  名古屋大学, 教育発達科学研究科, 准教授 (10727168)
服部 美奈  名古屋大学, 教育発達科学研究科, 教授 (30298442)
中田 有紀  東洋大学, アジア文化研究所, 客員研究員 (30553771)
石田 憲一  長崎純心大学, 人文学部, 教授 (50284138)
小野寺 香  奈良女子大学, 人文科学系, 准教授 (60708353)
大和 洋子  星槎大学, 共生科学部, 教授 (30724413)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Keywords市民性教育 / アジア / 高等教育 / 中等教育
Outline of Final Research Achievements

This study aimed to clarify the concept of "Asian citizenship" in the global society by conducting an international comparative study of citizenship education in Asian countries from the perspective of changing academic standards in secondary education and reforming liberal arts education in higher education. As a result of the joint research, we concluded that "Asian citizens" can be described by the term "co-citizens (Kyozokumin)". This "co-citizen" means a person who belongs to various communities (e.g., family, region, nation, and world) and values harmonious relationships with people in these communities. And the countries studied focus on education to maintain and strengthen these harmonious relationships, both at the secondary and higher education levels.

Free Research Field

比較国際教育学

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的特色は、歴史や文化が異なり多様でありつつ、本格的なグローバル化への対応として市民性教育を共通して推し進めるアジアの「市民」概念を包括的に分析することである。従来「市民」形成は初等・中等教育の課題と捉えられてきたが、高等教育における教養教育という観点から捉え直すことで、新たな「市民」概念、特にアジア的な「市民」概念を析出する。アジアはヨーロッパとは異なり、共通性を見出すのが困難であったことを踏まえると、本研究はそこに新たな視座を提示することとなる。

URL: 

Published: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi