2022 Fiscal Year Final Research Report
International Collaborative Research on the Standardisation of Terminology for Mathematical Education
Project/Area Number |
19H01662
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
|
Research Institution | University of Tsukuba |
Principal Investigator |
Isoda Masami 筑波大学, 人間系, 教授 (70212967)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
松嵜 昭雄 埼玉大学, 教育学部, 准教授 (10533292)
小原 豊 関東学院大学, 教育学部, 教授 (20375455)
銀島 文 国立教育政策研究所, 教育課程研究センター基礎研究部, 総合研究官 (30293327)
岸本 忠之 富山大学, 学術研究部教育学系, 教授 (50324025)
溝口 達也 鳥取大学, 地域学部, 教授 (70304194)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
|
Keywords | 数学教育学 / 算数教育 / 教育課程 / 指導系統 / 教材研究 / 授業研究 / 問題解決 / 数学的な考え方 |
Outline of Final Research Achievements |
The aim of this research was to develop a training manual for teachers (including researchers) to write terminology in English in the case of mathematics education, as an opportunity to share Japanese-style subject education internationally. As on-site training and meetings became difficult due to COVID-19, the second year was devoted to the international collaborative development of online course in English with seven overseas institutions, and a total of 43 lectures were completed and distributed overseas, reaching 6,000 participants in 38 countries. The results of international academic collaborative research include one international academic book, three international teacher training books and three international academic journal review papers, as well as two independent sessions at the annual meeting of the Japanese Society for Science Education and one at the spring meeting of the Japanese Society for Mathematics Education.
|
Free Research Field |
教科教育学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
国際的意義は、各国毎に異なる教育課程、教科書内容に対して、数学的な考え方を育てる目的で学年を超えた問題系列を築き、各問題毎の目的の相違を概念的に区別し得るターミノロジーを提出したことであり、オンラインコンテンツ、英語書籍によって敷衍したことである。加えて、そのターミノロジーが、一貫性のある目標としての数学的な考え方関連語と、指導系統における各内容の区別を記す教材研究用語とからなることを示し、それが日々の授業づくり、授業研究で共有すべき目標論の基盤をなすことを示したことである。 国内向け意義は、世代交代する中で、その意義が見失われた日本の算数教材研究用語が、国際的に通用することを示したことである。
|