2022 Fiscal Year Final Research Report
Development and validation of a classroom conference system to promote teachers' facilitation skills
Project/Area Number |
19H01707
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09070:Educational technology-related
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Research Institution | Hokkaido University |
Principal Investigator |
Ito Takashi 北海道大学, 教育学研究院, 准教授 (20360878)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
中島 寿宏 北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (10611535)
姫野 完治 北海道教育大学, 大学院教育学研究科, 教授 (30359559)
関根 和生 早稲田大学, 人間科学学術院, 准教授 (60847002)
川田 学 北海道大学, 教育学研究院, 准教授 (80403765)
小泉 匡弘 北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (80734839)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Keywords | ファシリテーション / カンファレンス / 授業 / 教師 / ウェアラブルカメラ / 対面ネットワーク |
Outline of Final Research Achievements |
In this research project, the following two studies were conducted. (1) Results of a study in which various teachers reflected on their teaching behaviors while viewing movies taken by a wearable camera attached to them: It was shown that trainees and skilled teachers have different targets to look at, and it was possible to notice the difference between the two by using the movies in the reflection. Furthermore, we were able to show a specific model of the skilled teacher's cognitive skills. (2) Results of a study in which the figures of face-to-face communication networks measured by sensors attached to the teachers and students were reviewed by teachers: It was found that the teacher's checking of the face-to-face communication between students during the class can encourage students to communicate with each other in subsequent classes.
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Free Research Field |
教育心理学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
授業におけるコミュニケーション状況を設定し,有意味な活動を成立させることは今後ますます重要な教師の役割となる。そのような役割に自覚的な教師を支えるために,適切な映像・記録技術を授業カンファレンスに統合することにより,ファシリテーション能力を含む教師の教育スキル向上を促すカンファレンス・システムの構築が必要である。本研究課題では,教職課程に在籍する大学生から熟練した教師まで幅広い成長の過程にある人々を対象として,授業中の教師の行動や認知過程を多角的に捉える記録・計測装置の開発とその実効性の検証を実施することができた。
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