2022 Fiscal Year Final Research Report
Development of a systematic safety and crime prevention education curriculum that can be implemented in elementary and junior high schools
Project/Area Number |
19H01713
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09070:Educational technology-related
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Research Institution | University of Fukui |
Principal Investigator |
Kishi Toshiyuki 福井大学, 学術研究院教育・人文社会系部門(教員養成), 教授 (10454084)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
大西 将史 福井大学, 学術研究院教育・人文社会系部門(教員養成), 准教授 (20568498)
稲垣 良介 岐阜聖徳学園大学, 教育学部, 教授 (20583058)
鶴田 利郎 国際医療福祉大学, 小田原保健医療学部, 講師 (20735352)
大久保 智生 香川大学, 教育学部, 准教授 (30432777)
杉山 晋平 天理大学, 人間学部, 准教授 (30611769)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Keywords | 安全教育 / 防犯教育 / カリキュラム開発 / サイバー犯罪防止教育 / 万引き防止教育 / 水難事故防止教育 / 実践教育 |
Outline of Final Research Achievements |
In this study, we have undertaken curriculum development, implementation, and effectiveness assessment to promote safety education across three subjects: water accident prevention, cybercrime prevention, and shoplifting prevention. In the case of cybercrime prevention and shoplifting prevention education, we have devised comprehensive teaching materials and carried out practical instruction based on the developed materials. As for water accident prevention education, we have developed a more hands-on educational curriculum and explored the applicability of risk perception through practical exercises. Through this series of investigations, we have observed that the developed educational materials and curriculum exhibit a certain degree of effectiveness and practicality in the educational field. However, further research is required to establish the generalizability of risk perception.
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Free Research Field |
教育工学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
子どもが巻き込まれる災害や犯罪は、年を追うごとに増加している傾向がある昨今、本研究で志向した安全・防犯教育に資するカリキュラム開発は子どもの命を直接的に守る研究であるといえる。その点において本研究課題は非常に大きな意義を有する。さらに安全・防犯教育は社会の根幹をなすものでもあり、教育現場における安全・防犯教育カリキュラムの開発は巨視的には持続可能な社会の実現に資するものに繋がるものでもある。初等中等教育の段階で「自分の身を自分で守る」方略を学んだ子どもたちが大人になった際に、次世代の子どもたちへと学んだことを伝える事によって、危険・脅威への対処方略の世代間継承が期待される。
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