• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2020 Fiscal Year Annual Research Report

The evaluation and development of interactive learning environment for the enhancement of cycle between individual and collaborative learning

Research Project

Project/Area Number 19H01716
Research InstitutionKyushu University

Principal Investigator

山田 政寛  九州大学, 基幹教育院, 准教授 (10466831)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 合田 美子  熊本大学, 教授システム学研究センター, 准教授 (00433706)
谷口 雄太  九州大学, 情報基盤研究開発センター, 助教 (20747125)
島田 敬士  九州大学, システム情報科学研究院, 教授 (80452811)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Keywords個別学習 / 協調学習 / ラーニングアナリティクス
Outline of Annual Research Achievements

本年度では個別・協調学習の往還を支援するシステムの改修を行い、研究成果を発表する予定であった。しかし、新型コロナウィルス感染症の世界的な拡大によって、研究成果の発表ができず、2021年度に延長し、行った。システムの改修については、グループメンバーの個別学習行動が把握しやすいように、学習時間の程度をヒートマップで表現していたが、外れ値があるため、それが外れ値であるように学習者に伝える機能、個別学習データを協調学習システムへ流すためのデータフローの改修、ならびに学習計画データの可視化改修を行った。研究成果発表については、IEEEなど、世界的にも評価が高いとされる国際会議を中心に随時、研究発表を行った。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

2020年度は新型コロナウィルス感染症拡大が進んでいる段階であり、研究成果発表の場も中止とされることが多かったが、2021年度ではハイブリッド型、完全オンライン型で国際会議が開催されたこともあり、順調に成果発表を行うことができた。また、システムの改修も一部行い、評価することもでき、遅れは十分に取り返し、進展させたと考えられるため

Strategy for Future Research Activity

2022年度から、最終年度前年度申請で出した基盤研究Aが採択され、本研究知見を踏まえ、個別・協調学習のラーニングアナリティクスに活用できるデータ分析基盤とコンテンツ配信基盤のデザインと開発、評価へ展開していく予定である。

  • Research Products

    (2 results)

All 2021

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results)

  • [Journal Article] Learning Analytics of the Relationships among Knowledge Constructions, Self-regulated Learning, and Learning Performance2021

    • Author(s)
      Hao, H., Geng,X., Chen, L.,. Shimada, A., and Yamada, M.
    • Journal Title

      Proceedings of IEEE TALE 2021

      Volume: - Pages: 290-297

    • DOI

      10.1109/TALE52509.2021.9678920

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Using a Visualization System to Enhance Students' Online Learning Participation Based on Learning Behaviors and Social Presence2021

    • Author(s)
      Xu Yufan、Chen Li、Geng Xuewang、Taniguchi Yuta、Goda Yoshiko、Shimada Atsushi、Yamada Masanori
    • Journal Title

      Proceedings of IEEE TALE 2021

      Volume: - Pages: 399-404

    • DOI

      10.1109/TALE52509.2021.9678817

    • Peer Reviewed

URL: 

Published: 2022-12-28  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi