2021 Fiscal Year Final Research Report
Development of virtual patient module from Japan for standardization of simulation-based education in healthcare from Japan
Project/Area Number |
19H03877
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 58010:Medical management and medical sociology-related
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Research Institution | Hiroshima International University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
コリー 紀代 北海道大学, 保健科学研究院, 助教 (80431310)
徳嶺 朝子 近畿大学, 生物理工学部, 講師 (90435058)
黒崎 達也 広島大学, 病院(医), 准教授 (40448270)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Keywords | シミュレーション医療教育 / 医療技術教育 / 体外循環 / ECMO / 呼吸療法 / 穿刺シミュレータ / 仮想患者 |
Outline of Final Research Achievements |
In order to build an integrated educational environment in cooperation with various medical simulators, we aim to develop a system in which numerical models that reproduce the circulation, respiration, metabolism, and neural control states of virtual patients, organs, and surface modules are organically linked. I did.Therefore, we have developed a simple cardiac function control algorithm that reproduces hemodynamics, a surface and sensory organ module for puncture simulation, and a module that reproduces airway shape and spacing for airway management and catheter manipulation simulation. .. In addition, we have developed a virtual medical device module and a circulatory organ module for ventilator and ECMO operation training. We have established the underlying elemental technologies for organically linked simulation modules used in critical resource management training in operating rooms and long-term care facilities.
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Free Research Field |
シミュレーション医療教育
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究では、これまで形状のみを模擬した簡易的シミュレータが用いられていた気道管理、呼吸療法およびECMOトレーニングを対象として、生体反応を再現できる仮想患者シミュレーションのための形状、制御、センシングなどの基盤技術を構築した。 現在普及している高機能患者シミュレータでは、内部構造、生体反応のアルゴリズム等がブラックボックス化されているが、全てのシミュレーション医療教育分野で汎用的に使える、患者の生体反応を再現するための仮想患者シミュレーションの基盤技術が無償提供されることでシミュレーション医療教育環境の向上が期待される。
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