2021 Fiscal Year Final Research Report
Historical and cross-disciplinary study reexamining of the relationship between modern Japanese literature and frontispieces and illustrations
Project/Area Number |
19K00291
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 02010:Japanese literature-related
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Research Institution | The University of Tokyo |
Principal Investigator |
DEGUCHI Tomoyuki 東京大学, 大学院総合文化研究科, 准教授 (10580821)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
荒井 真理亜 相愛大学, 人文学部, 准教授 (90612424)
新井 由美 大阪大学, 文学研究科, 招へい研究員 (40756722)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Keywords | 口絵 / 挿絵 / 新聞小説 / 尾崎紅葉 / 上司小剣 / 木村荘八 / 石井鶴三 / 小村雪岱 |
Outline of Final Research Achievements |
This study aimed to comprehensively examine the relationship between modern Japanese literature and frontispieces and illustrations by researching various writers/painters and newspapers/magazines from the Meiji era to the early Showa era. The production style by the Meiji writers, in which the painters made illustrations for literary works by following instructions of the novel writers, was lost during the Taisho and early Showa era due to changes in the consciousness of the painters and journals/newspapers. The painters began to draw the illustrations with their own interpretation of the literary works, and even made organizations of illustration painters. In addition, more than 400 letters of Sohachi Kimura addressed to Tsuruzo Ishii have been investigated and prepared to reprint in the next fiscal year and beyond.
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Free Research Field |
日本近代文学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は、日本近代文学における口絵・挿絵の性格と位置について、明治期の小説作者たちが口絵・挿絵に深く関わり、絵画にも作者の意図や構想が反映していることを起点として、そうした制作慣習が大正・昭和戦前期にどのように変化し、文学と絵画がともに自立していった変遷を跡づけたものである。上記のような制作慣習自体が、本研究以前にはアカデミアにおいてまったく看過されていたものであり、これによって日本近代文学の捉え方が大きく変わったとともに、挿絵画家たちの社会的・文化史的位置やその果たした役割を正確に見定めることが可能になった。文学研究・美術研究・出版史研究など、他分野にわたる影響力を持った研究であると言える。
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