2023 Fiscal Year Final Research Report
Role of Active Knowledge in Developing Critical Literacy in Multicultural Classrooms
Project/Area Number |
19K00716
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 02090:Japanese language education-related
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Research Institution | Keio University |
Principal Investigator |
SUGIHARA Yumi 慶應義塾大学, 総合政策学部(藤沢), 准教授 (00397069)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
OHRI RICHA 千葉大学, 国際未来教育基幹, 特別語学講師 (80770031)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2024-03-31
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Keywords | 文化的差異に関するクリティカルリテラシー / 文化的差異の知の活性化 / 自己再帰性(Self-reflexivity) / 批判的異文化間コミュニケーション教育学 / クリティカルペダゴジー / 批判的応用言語学 / 異文化間教育 / 言語文化教育 |
Outline of Final Research Achievements |
This study investigates how educators in intercultural and language education in Japan can activate learners' understanding of cultural differences by exploring the theories and practical methods they can use to promote critical literacy regarding cultural differences. Culture is socially, politically, and discursively constructed in connection with concepts such as race. Cultural differences are often viewed as phenomena or factors conveniently used to distinguish, exclude, or treat certain groups especially, thereby necessitating critical literacy about cultural differences. The outcomes of this study present an examination of theories on cultural differences that have local relevance and specificity to the Japanese university educational context, while simultaneously advancing practical applications.
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Free Research Field |
応用言語学,日本語教育,異文化間教育,多文化教育
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の学術的意義:北米と欧州で展開されている批判的異文化コミュニケーション教授法の議論を踏まえ、日本の大学授業を対象とした質的研究を行って国際学会で発表し、グローバルとローカル双方への学術貢献を目指した。学習者の文化的差異の知の活性化について、Self-reflexivity(社会と他者との関係性の中で自分の位置取りを省みる概念)の重要性とそれに至るプロセス、促進する要因を明らかにした。 社会的意義:文化的差異の知を活性化する実践を様々な形態で行って社会に発信した。文化的差異の問題をSNSで発信・ワークショップ実施等学生達と共にプロジェクトを展開し、また、大学授業実践を記述した論考を発信した。
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