2022 Fiscal Year Final Research Report
The Effect of Prosody Shadowing on Automatization of Syntactic Processing
Project/Area Number |
19K00855
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 02100:Foreign language education-related
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Research Institution | Seinan Gakuin University (2020-2022) Tohoku Gakuin University (2019) |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Keywords | シャドーイング / 統語処理 |
Outline of Final Research Achievements |
The author explored how Japanese English learners' use of prosody in processing sentences with relative clauses varies by proficiency level. The study involved three conditions: A) prosody and syntax alignment, B) no prosodic emphasis, C) prosody and syntax disagreement. Key findings revealed that comprehension scores were highest in condition A, and that high proficiency learners performed better in conditions A and C than their lower proficiency counterparts. The author then investigated whether shadowing with appropriate prosodic cues could promote syntactic processing. The results indicated significant improvements in correct responses, reading aloud speed, and comprehension speed. Notably, while the higher proficiency group outperformed the lower proficiency group across all measures, the post-test revealed no difference in comprehension speed between the two groups, suggesting that shadowing with prosodic cues enhances syntactic processing.
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Free Research Field |
第二言語習得
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
シャドーイング研究は数多く行われてきたが、主に音声知覚・産出との関連を調査した研究がほとんどであり、言語処理―中でも日本人英語学習者が英語流暢性の獲得の上で障壁となっている統語処理―がいかにして促進されるのかについては、焦点が当てられてこなかった。 日本人英語学習者は、特に統語処理が自動化されておらず、韻律情報や意味情報などの非統語情報を参照しながら統語解析を進めることがこれまでに指摘されている。本研究は、特に、日本人英語学習者にとって処理困難とされる目的格関係詞を含む文に十分な韻律情報を付加した音声教材をシャドーイングさせることにより、学習者の統語処理が促進されることを示した研究である。
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