• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2023 Fiscal Year Final Research Report

The Development of an Instruction Program on Artwork Presentation in English

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 19K00864
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionTokyo Polytechnic University

Principal Investigator

KITSUNO Jitsuko (大舘実子)  東京工芸大学, 芸術学部, 教授 (40413538)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 大久保 真道  東京工芸大学, 芸術学部, 教授 (60308369)
陶山 恵  東京工芸大学, 芸術学部, 教授 (60367290)
松中 義大  東京工芸大学, 芸術学部, 教授 (00318908)
大島 武  東京工芸大学, 芸術学部, 教授 (50290028)
鈴木 万里  東京工芸大学, 芸術学部, その他 (60259207)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Keywordsプレゼンテーション / 英語教育 / メディア芸術 / 指導プログラム
Outline of Final Research Achievements

This study aimed to create a teaching program for media art students to help them present their work in English. The program includes instruction based on field-specific vocabulary lists and presentation methods. For the vocabulary lists, we selected frequently used or essential vocabulary from production glossaries and video presentations and compiled the corresponding English vocabulary and expressions. We also extracted "elements that constitute a good presentation" from the analysis of student presentations and included them as instructional items for effective presentation methods. The results of the effectiveness measurement showed that the instructional program was effective. However, it is necessary to include vocabulary from other fields of media arts and general presentation terms in the vocabulary list.

Free Research Field

英語教育

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

グローバル化時代の中、メディア芸術分野においても作品の国内外への発信や人的交流・作品交流が必要とされている。そのような発信・交流の一つの方法として英語による作品プレゼンテーションがあるが、そのために求められる専門的な英語力とプレゼンテーション能力の向上のため、メディア芸術専攻学生向けの指導プログラムを開発した。従来の英語教育・芸術教育では扱えなかった分野であるが、研究者の学際的な協力により実現した。

URL: 

Published: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi