2022 Fiscal Year Final Research Report
Development of a museum learning support system using contrastive search for collective knowledge
Project/Area Number |
19K01144
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 03070:Museology-related
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Research Institution | Ryukoku University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
岡田 至弘 龍谷大学, 先端理工学部, 教授 (30127063)
中村 裕一 京都大学, 学術情報メディアセンター, 教授 (40227947)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Keywords | 学習支援システム / 博物館 / 対照検索 / 集合知 |
Outline of Final Research Achievements |
We proposed a learning support by contrastive search that cross-searches collective knowledge and contrasts relevant information with exhibits of interest to learners. We developed a learning support system that recommends candidate terms for comparison and provides an intuitive graphical representation of the differences between the selected term for comparison and the exhibits that learners found interesting in the museum. 92% of the 97 participants in the experiment indicated that the contrastive search with the learning support system was effective for making individualized learning and discoveries.
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Free Research Field |
知能情報学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
高度情報化社会の到来にともない、 IT 技術を積極的に利用して、博物館における多様で個性的な学習を支援する環境を整備することは重要である。博物館で現在用いられている音声ガイドなどのシステムでは、ユーザが博物館で「なにを見るのか」については考慮されているが、「どのように見る ( 鑑賞・学習する ) のか」については十分に考慮されていない。提案する学習支援システムは、博物館を訪れたユーザが展示をただ「見る」のではなく、関連する展示や資料と比較・対照してそれらの表す意味について個性的な学習の組みたてや発見に「気づく」ことができるように学習支援を行う。
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