2021 Fiscal Year Final Research Report
Social Support for Children and Youth in the Community: From the Perspective of Integration of Education and Welfare
Project/Area Number |
19K02396
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09010:Education-related
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Research Institution | Osaka University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
棚田 洋平 一般社団法人部落解放・人権研究所(調査・研究部), 企画・研究部, 研究員 (00639966)
諏訪 晃一 大阪大学, 人間科学研究科, 招へい研究員 (50440962)
高橋 味央 関西学院大学, 人間福祉学部, 助教 (80828525)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Keywords | 社会的排除 / 子どもの貧困 / 教育と福祉の連携 / 子ども・若者支援 |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study was twofold. First, to conduct fieldwork on children and youth in the region and identify policy and practical issues in supporting children and youth facing poverty and social exclusion. Second, to develop a theory of education-welfare collaboration that bridges pedagogy and social welfare studies. The pandemic of the coronavirus (COVID-19) began at the beginning of 2020. Therefore, the fieldwork could not be done as planned. However, we were able to achieve the desired objectives by by hosting online-style study sessions. In the study sessions, we invited lecturers from the areas where we had planned to conduct fieldwork and areas where notable efforts were being made.
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Free Research Field |
教育社会学、地域教育論、同和教育論
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
研究では、次のような知見を得ることができた。①NPOやボランティアの活動は、潜在的ニードをすくい上げてそれらに柔軟に対応していること、②様々な支援者の連携・協力には大きな効果が期待できる一方、学校と地域の間には、子どもと家庭の現状把握・情報共有・支援方法についての考え方に違いがあり、連携・協力がすすまないこともあること、③新型オロナウイスルノ感染拡大の中で、経済的基盤が不安定化したり基本的生活習慣が崩れたりするなどの困難が顕在化していること。 教育と福祉は順接的に結びつくものではないが、教育と福祉の連携は条件次第で有効な支援システムの構築につながることを明らかにできたと言える。
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