2022 Fiscal Year Final Research Report
Intrinsic Motivation of World History Learning from Learners Viewpoints: From the Perspective of International Posture
Project/Area Number |
19K02878
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09050:Tertiary education-related
|
Research Institution | Iwate University |
Principal Investigator |
Yasui Moyuru 岩手大学, 教育学部, 教授 (70241502)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
小川 春美 岩手大学, 教育学部, 准教授 (30598561)
吉原 秋 岩手県立大学盛岡短期大学部, その他部局等, 准教授 (00269242)
鈴木 道也 東洋大学, 文学部, 教授 (50292636)
小川 知幸 東北大学, 学術資源研究公開センター, 助教 (70312519)
畑 奈保美 東洋大学, 人間科学総合研究所, 客員研究員 (60302064)
津田 拓郎 北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (70568469)
田村 理恵 都城工業高等専門学校, 一般科目文科, 准教授 (40390554)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
|
Keywords | 世界史学習 / 内発的動機づけ / 国際的志向性 |
Outline of Final Research Achievements |
This study aimed at exploring internal and qualitative factors that enhance or prohibit learners’motivation for world history learning through questionnaire and interviews. The results show that the respondents’interest in foreign countries was affected by various factors such as TV programmes, video games, cartoon film, sports, study overseas, and communication with friends and teachers. It has become clear that international posture that is created from individual life stories influence greatly on the efforts for world history learning.
|
Free Research Field |
西洋史学、世界史教育
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
日本の若者がどのようにして世界史(外国史)に興味を持つ/失うのか、その内発的動機の解明はこれまで十分行われてこなかった。各人のライフヒストリー全体を通じて生じる国際的志向性が、そこに大きな影響を及ぼしているとする本研究の成果は、若者のいわゆる「世界史離れ」が進む中、世界史教育を立て直していく上で有益な知見となると思われる。
|