2023 Fiscal Year Final Research Report
Developing Quantitative Indices of Cloud-Powered Collaboration for their Application to Assessment
Project/Area Number |
19K03016
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09070:Educational technology-related
|
Research Institution | Aichi Medical University |
Principal Investigator |
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
宮本 淳 愛知医科大学, 医学部, 教授 (40340301)
久留 友紀子 中央大学, 理工学部, 教授 (00465543)
橋本 貴宏 愛知医科大学, 医学部, 教授 (60291499)
山森 孝彦 愛知医科大学, 医学部, 教授 (70387819)
山下 敏史 愛知医科大学, 医学部, 准教授 (90622671)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | 協働ライティング / 変更履歴 / クラウド / リビジョンマップ |
Outline of Final Research Achievements |
Collaboration process in report writing where students worked together in a cloud-based application was examined through the change history, and revision maps were made by report section as well as by writer. Visualizing the process summaries, revision maps allowed us to develop three quantitative indices: the extent of collaboration in each report, the contribution of each writer to the final draft, and the individual engagement of each writer throughout the writing process. The three indices, in turn, allowed for comparison among collaborative reports in terms of process. Their availabilities were confirmed by the examination of the questionnaire results on self-reported collaborative behaviors.
|
Free Research Field |
大学初年次教育,物理教育
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
Googleドキュメント等のクラウド上で使うエディターは汎用的なツールであり,様々な教育現場でにおいて導入可能である。これらの変更履歴を利用して作成したセクション別・編集者別のリビジョンマップは,レポート作成のプロセスの概略を視覚化できる手法であり,これまで困難であったプロセス情報を比較的容易に取得することが可能になったことは学術的に意義があると考えられる。 このリビジョンマップを用いて取得した協働レポートに関するグループや個人の指標は,協働ライティングの活動状況を反映しており,今後作成プロセスの観点から見たレポートの評価や教育効果の測定への活用が期待できる。
|