2021 Fiscal Year Final Research Report
Empirical Research on Programming Education and Cognitive Development in Special Needs Education
Project/Area Number |
19K03096
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09070:Educational technology-related
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Research Institution | Kio University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
爲川 雄二 帝京大学, 公私立大学の部局等, 講師 (30351969)
小川 修史 兵庫教育大学, 学校教育研究科, 准教授 (90508459)
山元 翔 近畿大学, 工学部, 講師 (90735268)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Keywords | プログラミング教育 / 特別支援教育 / 認知発達 |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study was to clarify the practice of programming education in special needs education and cognitive development by programming education. In this study, by utilizing "matatalab", which can provide visual and tactile support, we practiced programming education in the " department of Informatics" class of the high school for special needs school and after-school day service. As a result, they were able to create programs while having fun, and communicate through programming. In particular, it became clear that the concept of numbers can be understood more easily because "repetition" is used in the program.
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Free Research Field |
教育工学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
2020年から初等教育におけるプログラミング教育が始まり、様々な教材を活用した実践が始まっている。当然のことながら、特別に支援が必要な子どもたちもプログラミングを学ぶことになるが、その障害や特性により、適切な教材を選定する必要がある。 本研究では、適切な教材を活用することにより、楽しみながらプログラムをつくることができたり、プログラミングを通してコミュニケーションをはかったりすることができた。特別支援教育の中で、情報教育を行うことの意義を確認することができた。
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