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2023 Fiscal Year Final Research Report

An evolutionary psychological study of the role of social information in mate choice in "Konkatsu" (marriage hunting).

Research Project

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Project/Area Number 19K03207
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 10010:Social psychology-related
Research InstitutionTokyo Metropolitan University

Principal Investigator

Amano Yoichi  東京都立大学, 人文科学研究科, 助教 (90571886)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Keywords婚活 / 配偶者選択 / 社会的情報 / 進化心理学 / mate-choice copying
Outline of Final Research Achievements

This study aimed to examine the influence of social information on mate choice in "Konkatsu" (marriage hunting). The results of this study revealed that women evaluate a man based not only on his physical attractiveness and socioeconomic status but also on other women's evaluations. 'Likes' displayed on matching apps and marriage profiles, which indicate a man's popularity with women, influenced the evaluation of the man as a potential mate by compensating for his lower physical attractiveness. Furthermore, even in face-to-face situations such as marriage parties, the degree of sexual interest shown by other female participants, i.e., a man's popularity with women, influenced the evaluation of the man as a potential mate.

Free Research Field

社会心理学

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では,進化心理学の配偶者選択の研究において近年注目されている社会的情報の寄与について,配偶者としての魅力に影響することが知られている他の要因と比較しながら検討を行った。婚活という現代の配偶者選択では,身体的魅力や社会経済的地位だけでは異性を選別することが難しく,同性による評価という社会的情報を利用して判断していることが明らかとなった。婚活では「いいね!」が多いほどさらに「いいね!」が集まりやすいといわれ,一部の異性に人気が集中することが指摘されている。本研究の知見は,配偶者選択における同性による評価の影響が婚活がうまく機能していない原因のひとつである可能性を示唆するものである。

URL: 

Published: 2025-01-30  

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