2021 Fiscal Year Final Research Report
Environmental valuation of alternative fuel vehicles in Japan and China
Project/Area Number |
19K12461
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 64060:Environmental policy and social systems-related
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Research Institution | Kyushu University |
Principal Investigator |
Yoshida Kentaro 九州大学, エネルギー研究教育機構, 教授 (30344097)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
板岡 健之 九州大学, 工学研究院, 学術研究員 (90553959)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Keywords | 次世代車 / 電気自動車 / 環境評価 / BWS / 東アジア / 脱炭素電源 |
Outline of Final Research Achievements |
In this research project, we conducted online surveys on next-generation vehicles applying the Best-Worst Scaling (BWS), mainly targeting Japan, China, and Korea. We compared the results of each country. BWS experiments were also conducted based on the results of a questionnaire survey on decarbonized power sources such as renewable energy and fuel cells, and next-generation vehicles in Japan. Furthermore, we compared the CO2 emissions of electric vehicles, hybrid vehicles, and gasoline-powered vehicles in the East Asian region by utilizing trends in the electric vehicle market around the world, the spread of decarbonized power sources, and CO2 emission factors. Regarding BWS Object case studies, characteristic results were obtained for price and environmental attributes in the evaluation results of Japan and China. In addition, using a common research framework in Japan and Korea, comparative analyses were conducted using a multi-profile case BWS.
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Free Research Field |
環境経済学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の学術的意義は、従来、選択実験という評価手法が適用されてきた環境評価研究において、BWSという新規性の高い手法を適用し、日本、中国、韓国における比較分析を行ったことにある。評価対象である電気自動車等の次世代車は、欧州での普及と比較すると東アジア諸国、特に日本では停滞している。その要因分析を行うとともに、電気自動車と電源構成の観点から、東アジア諸国におけるデメリットについて明示した点に社会的意義がある。本研究では、オブジェクト型とマルチプロファイル型のBWSを適用したが、BWSは国際比較において優位性のある評価手法であるため、国際比較のための実証分析を行ったことが成果である。
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