2023 Fiscal Year Final Research Report
Empirical study of second language creative writing
Project/Area Number |
19K13259
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 02100:Foreign language education-related
|
Research Institution | Aoyama Gakuin University (2022-2023) Gunma University (2019-2021) |
Principal Investigator |
Atsushi Iida 青山学院大学, 文学部, 准教授 (50622122)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | 第二言語ライティング / クリエイティブ・ライティング / 英語俳句 / Voice / 自己表現力 |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study is two-fold: (1) to explore how the task of composing haiku in English can help Japanese EFL writers develop their voices; and (2) to examine the positive effects of composing haiku on second language (L2) writing development. This study revealed that a writer’s voice is constructed and expressed in response to his or her own real-life experiences. It also identified literacy transfer effects of composing haiku on argumentative essays: poetry writing allowed the students to promote written fluency, enhance lexical variety, and develop the overall writing quality in essay writing.
|
Free Research Field |
英語教育学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の新規性は,日本特有の文化で日本人に馴染みのある俳句を英語教育に取り入れた点,また,英語俳句作成によって書き手のvoiceを引き出すことが可能かを検証した点にある。国際的に見ても,英語による俳句作成と総合的な「書く」力の向上との関係性を検証した研究は未だ存在していないことからも,本研究の調査結果は,日本国内外の英語教育・教育に大きな貢献をもたらすことが考えられる。また,本研究で実践した英語俳句指導法は,様々な教育環境にも応用でき,今後,日本の中学校・高等学校でも導入することが可能であることを考慮すると,その社会的・学術的意義は大きい。
|