2020 Fiscal Year Final Research Report
Dissemination and revision of employment support programs for people with high-functioning autism spectrum disorders
Project/Area Number |
19K13973
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Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 08020:Social welfare-related
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Research Institution | Hyogo University of Teacher Education |
Principal Investigator |
IKEDA Hiroyuki 兵庫教育大学, 学校教育研究科, 助教 (00789802)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2021-03-31
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Keywords | 発達障害 / 自閉スペクトラム症 / 就労支援 / 認知行動療法 / 職場定着支援 |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study was to examine the effects of employment support programs on adults with high-functioning autism spectrum disorders. The specific purpose was three points. 1) Examination of dissemination methods and effects, 2) Examination of the effects of the revised group program, and 3) Examination of the effects of support tools aimed at establishing themselves in the workplace. Results were obtained to achieve three research objectives. In the future, it is hoped that the industrial and educational areas of this program will be connected.
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Free Research Field |
社会福祉学、臨床心理学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
この職業リハビリテーション領域では、この法律や制度といったマクロ的な視点にたった福祉論に基づく社会システム論と、対個人を支援・介入するミクロ的なリハビリテーション実践がなされており、その重要性が謳われている。しかしそれらの実践や論調は交わらぬままそれぞれ独立して、並行して行われてきた背景があると考えている。本研究は、対個人といったミクロ的な実践を社会というマクロ的な視点・制度へとつなぐメゾ的(家庭・学校・支援機関・企業環境内)な環境での実践を研究として追及しているものと考えている。
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