2023 Fiscal Year Final Research Report
A New Educational Support From The Situation Of The Acculturation of the Non-Japanese Children in Japan
Project/Area Number |
19K14121
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 09020:Sociology of education-related
|
Research Institution | Gunma University (2022-2023) Ochanomizu University (2019-2021) |
Principal Investigator |
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | ルーツとルート / 文化的アイデンティティ / ハイブリッドアイデンティティ / 教育コミュニティ / 日系ラテンアメリカ人 |
Outline of Final Research Achievements |
The need to empower migrant families in an educational community that supports them was found to be critical. It was also found that while the host society needs to be involved, there needs to be an intermediary who can understand both sides of the equation to some extent. In addition, there were differences in the impressions of the host society held by the first, second, and intermediate 1.5 generations (those who moved with their parents at a young age), as well as differences in the cultural identities that they construct. In the future, it is necessary to examine the construction of sustainable communities by exploring the construction of cultural identities of the third and fourth generations and their patterns of adaptation.
|
Free Research Field |
教育社会学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究において、移動する人々がその移動後、70年以上が経ち、如何にホスト社会の中でいきているのかを見るのにとても有意義だった。移民研究において、移動は経済的な理由から検討されることが多いが、今回のケースは強制的な移動だったことから特殊な事例だとみられるが、移民研究において、よりフォーカスされて見られるべき点であると考えている。 加えて、日本が現在抱えている在留外国人の教育について考えた際に、日本側からのサポートが目立つ一方で、エスニックコミュニティの大人をも巻き込みながら全体的なエンパワメントが目指されるべきである点においてとても意義のある研究であるように考えている。
|