2022 Fiscal Year Final Research Report
Content and Purpose of Grammar Education in Colonial Korea
Project/Area Number |
19K14250
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
|
Research Institution | Musashino University (2022) Nagoya Women's University (2020-2021) Hamamatsu Gakuin University (2019) |
Principal Investigator |
KAMMERA Yuta 武蔵野大学, 教育学部, 准教授 (10761778)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
|
Keywords | 文法教育 / 植民地朝鮮 |
Outline of Final Research Achievements |
This study analyzed the secondary school grammar textbook "Japanese Textbook of Oral Language and Grammar" and the primary school reader "Ordinary School Readers of the Japanese Language" (2nd period) in colonial Korea. From this analysis, we examined how the content of grammar education in colonial Korea changed from the content in the colony. As a result, although certain changes were observed, such as simplification of the grammar items in the land and presentation of texts similar to those in the land, it was difficult to find the logic of national integration in these changes. Contrary to our initial hypothesis, it was difficult to find the intention of national integration in the grammar education itself.
|
Free Research Field |
国語教育史
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の成果としてあげられるのは、これまで十分に明らかにされてこなかった植民地朝鮮における文法教育について、実際の教科書を用いて考察したところにある。稿者は、植民地教育に対する批判はまだ十分に行われていないと考えている。それは本研究のように文法教科書を対象とする研究の厚みがまだ十分でないことによる。本研究は植民地朝鮮の文法教育に対して、そのような問題意識と研究の実際の一端を示した。また本研究は、日本国内の国語教育史のみならず、韓国内の言語教育史にも少なからぬインパクトを与えられるものである。
|