2022 Fiscal Year Final Research Report
International Comparative Study on English-Medium Programs in Non-English Speaking Countries
Project/Area Number |
19K14259
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Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 09050:Tertiary education-related
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Research Institution | Osaka University |
Principal Investigator |
Ishikura Yukiko 大阪大学, 国際教育交流センター, 准教授 (40762414)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Keywords | 大学の国際化 / 英語コース / 日本 / 韓国 |
Outline of Final Research Achievements |
This research aimed to explore how English medium programs as an internationalization strategy have been contextualized, introduced and sustained/expanded at higher education institutions in Japan and Korea. In addition, it aimed to construct sustainable frameworks for English medium programs not only in Japan but also in non-English speaking countries. It found out how Global 30 universities have sustained/expanded their programs and what kinds of challenges and opportunities they have faced after the end of the funding cycle. Also by comparing the findings in Japan with the ones in Korea, this research findings would be useful not only for Japanese higher education institutions but also higher education institutions in other non-English speaking countries.
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Free Research Field |
大学の国際化
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
我が国における学部英語コースの必要性が求められているにも関わらず、グローバル30終了後、全く調査がなされていないのが現状であった。本研究ではグローバル30終了後各大学でどのように持続的にコースを運営し、展開してきたのかを探索すると同時に、文化・社会・教育的背景が類似し、かつ英語コースの先駆者である韓国との比較研究をすることで、今後の非英語圏における英語コースの持続可能かつ有効な枠組みの構築を試みることができた。本研究は今後の英語コースの展開に大きく貢献できるものであると言える。
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