2021 Fiscal Year Final Research Report
Research on the Development of Teaching Profession and Training the Teacher Educator focusing on the Functions of Portfolio Evaluation
Project/Area Number |
19K21774
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Research Category |
Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Medium-sized Section 9:Education and related fields
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Research Institution | Hiroshima University |
Principal Investigator |
Yoshida Nariakira 広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (70514313)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
森田 愛子 広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授 (20403909)
米沢 崇 広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (20569222)
松本 仁志 広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授 (40274039)
永田 良太 広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授 (10363003)
松田 充 広島大学, 人間社会科学研究科(教), 助教 (80845991)
草原 和博 広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授 (40294269)
齊藤 一彦 広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授 (60413845)
竹下 俊治 広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授 (90236456)
間瀬 茂夫 広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授 (90274274)
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Project Period (FY) |
2019-06-28 – 2022-03-31
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Keywords | ポートフォリオ / 教職の高度化 / 高校教職ポートフォリオ / 教職ポートフォリオ / 教職教育ポートフォリオ / 教員養成スタンダード |
Outline of Final Research Achievements |
In this study, we found that the "high school teaching portfolio" initiative contributes to the advancement of teaching by connecting the curriculum between subjects and integrated curriculum and by providing a curriculum that connects high school and university. In addition, we found that the university's "teaching portfolio" initiative contributes to the advancement of the teaching profession through the accumulation and reflection of portfolios that are aware of the formation and renewal of one's own "philosophy of teaching". In addition, through the efforts of the graduate school's "teaching portfolio," it was clarified that reflection on the practicum with an awareness of one's own "philosophy of teaching" and the creation of portfolios linked to the issues and themes of individual pedagogical research contribute to the advancement of the teaching profession.
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Free Research Field |
教育方法学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
「高校教職ポートフォリオ」「教職ポートフォリオ」「教職教育ポートフォリオ」という三つのポートフォリオを軸とした教職高度化の開発実践研究の取組の成果を踏まえて、学会発表・論文執筆・著書刊行へと本研究の成果を学術的に発信することができた点に本研究の額学術的・社会的意義がある。高校・大学・大学院を通じた教職の高度化をポートフォリオを軸に開発的に取り組むという萌芽的な本研究は、より分野・領域・段階を拡大させた教職の高度化あるいは専門職養成の取組として研究発展させていく可能性と展望を提起するものである。
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