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2021 Fiscal Year Annual Research Report

Game refinement theory - Paradigm shift from performance optimization to comfort in mind

Research Project

Project/Area Number 19K22893
Research InstitutionJapan Advanced Institute of Science and Technology

Principal Investigator

飯田 弘之  北陸先端科学技術大学院大学, その他, 理事 (80281723)

Project Period (FY) 2019-06-28 – 2022-03-31
Keywordsゲーム洗練度理論 / ゲーム依存 / 思考の世界の運動モデル / 情報加速度 / ゲーミフィケーション
Outline of Annual Research Achievements

ゲーム洗練度理論の発展として,ゲーム進行に伴う形勢の時間変化に着目し,ニュートン力学アナロジーとして思考の世界の運動モデルを提案した.ニュートン力学における質量をもった物体が時間変化し速度が生じる運動を扱うのに対し,思考の世界の運動モデルではゲーム情報の時間変化により情報の速度が生じる運動を記述する.ゲーム洗練度理論では情報の速度の時間変位である加速度に着目し,それがゲームで得られるスリル感に対応することを仮説的知見として得られていた.本研究を通してゲーム洗練度の指標は思考の世界の加速度として拡張され,その作用について幅広い観点からゲームの実データを照合しながら考察した.本研究成果の概要を以下の通り整理する.(1)パズルの面白さの要因を考察した.ゲームでは加速度に相当するスリル感が重要な要因であったが,パズルの場合は難易度に対処する高度な論理力が求められる.これは思考の世界のフォースとして解釈される.思考の世界の位置エネルギーの概念を提案し,客観的な位置エネルギーの値が高い問題がより魅力的であるという仮説的知見を得るに至った.現在,さらに検証中である.(2)人狼ゲームを題材として,ゲーム洗練度理論および思考の世界の運動モデルを適用することで,プレイヤの意見集約での行動ダイナミクスを分析した.(3)教育分野に思考の世界の運動モデルを適用することで,小学校クラスでのゲーミフィケーションをより有効に実現できる可能性について考察した.理解を深めるために小テスト問題がしばしば用いられるが,思考の世界の運動モデルから理論的に導出される最適パラメータを用いてことでクラスでの学習活動がより効率的になる.(4)ゲーム依存の問題は深刻な社会問題の一つであるが,ゲームの中毒的な要素を特定すべく,スロットマシンを題材として数理モデルを構築しシミュレーション実験により仮説の検証を試みた.

  • Research Products

    (19 results)

All 2022 2021 Other

All Int'l Joint Research (4 results) Journal Article (9 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Peer Reviewed: 9 results,  Open Access: 9 results) Remarks (4 results) Funded Workshop (2 results)

  • [Int'l Joint Research] 天津大学/華中科技大学/河北工程大学(中国)

    • Country Name
      CHINA
    • Counterpart Institution
      天津大学/華中科技大学/河北工程大学
  • [Int'l Joint Research] Universiti Kebangsaan Malaysia/Universiti Sains Malaysia/University Malaysia Sabah(マレーシア)

    • Country Name
      MALAYSIA
    • Counterpart Institution
      Universiti Kebangsaan Malaysia/Universiti Sains Malaysia/University Malaysia Sabah
  • [Int'l Joint Research] Universitas Komputer Indonesia/UNIVERSITAS SRIWIJAYA(インドネシア)

    • Country Name
      INDONESIA
    • Counterpart Institution
      Universitas Komputer Indonesia/UNIVERSITAS SRIWIJAYA
  • [Int'l Joint Research] Leiden University(オランダ)

    • Country Name
      NETHERLANDS
    • Counterpart Institution
      Leiden University
  • [Journal Article] A solver of single-agent stochastic puzzle: A case study with Minesweeper2022

    • Author(s)
      Liu Chang、Huang Shunqi、Naying Gao、Khalid Mohd Nor Akmal、Iida Hiroyuki
    • Journal Title

      Knowledge-Based Systems

      Volume: 246 Pages: 108630~108630

    • DOI

      10.1016/j.knosys.2022.108630

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] The Dynamics of Minority versus Majority Behaviors: A Case Study of the Mafia Game2022

    • Author(s)
      Ri Hong、Kang Xiaohan、Khalid Mohd Nor Akmal、Iida Hiroyuki
    • Journal Title

      Information

      Volume: 13 Pages: 134~134

    • DOI

      10.3390/info13030134

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Nature of arcade games2022

    • Author(s)
      Gao Yuexian、Liu Chang、Gao Naying、Khalid Mohd Nor Akmal、Iida Hiroyuki
    • Journal Title

      Entertainment Computing

      Volume: 41 Pages: 100469~100469

    • DOI

      10.1016/j.entcom.2021.100469

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Capturing potential impact of challenge-based gamification on gamified quizzing in the classroom2021

    • Author(s)
      Anunpattana Punyawee、Khalid Mohd Nor Akmal、Iida Hiroyuki、Inchamnan Wilawan
    • Journal Title

      Heliyon

      Volume: 7 Pages: e08637~e08637

    • DOI

      10.1016/j.heliyon.2021.e08637

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Addictive Games: Case Study on Multi-Armed Bandit Game2021

    • Author(s)
      Kang Xiaohan、Ri Hong、Khalid Mohd Nor Akmal、Iida Hiroyuki
    • Journal Title

      Information

      Volume: 12 Pages: 521~521

    • DOI

      10.3390/info12120521

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] What Constitutes Fairness in Games? A Case Study with Scrabble2021

    • Author(s)
      Aung Htun Pa Pa、Khalid Mohd Nor Akmal、Iida Hiroyuki
    • Journal Title

      Information

      Volume: 12 Pages: 352~352

    • DOI

      10.3390/info12090352

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] MMORPG Evolution Analysis from Explorer and Achiever Perspectives: A Case Study Using the Final Fantasy Series2021

    • Author(s)
      Wang Haolan、Zhang Zeliang、Khalid Mohd Nor Akmal、Iida Hiroyuki、Li Keqiu
    • Journal Title

      Information

      Volume: 12 Pages: 229~229

    • DOI

      10.3390/info12060229

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Computing Games: Bridging the Gap Between Search and Entertainment2021

    • Author(s)
      Primanita Anggina、Khalid Mohd Nor Akmal、Iida Hiroyuki
    • Journal Title

      IEEE Access

      Volume: 9 Pages: 72087~72102

    • DOI

      10.1109/access.2021.3079356

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Objectivity and Subjectivity in Games: Understanding Engagement and Addiction Mechanism2021

    • Author(s)
      Khalid Mohd Nor Akmal、Iida Hiroyuki
    • Journal Title

      IEEE Access

      Volume: 9 Pages: 65187~65205

    • DOI

      10.1109/access.2021.3075954

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Remarks] Physics Analogies Help Gamify Classroom Quizzes

    • URL

      https://www.alphagalileo.org/en-gb/Item-Display/ItemId/216167

  • [Remarks] Physics Analogies Help Gamify Classroom Quizzes

    • URL

      https://www.eurekalert.org/news-releases/938952

  • [Remarks] Games, computing, and the mind

    • URL

      https://www.eurekalert.org/news-releases/804262

  • [Remarks] Games, computing, and the mind

    • URL

      https://www.alphagalileo.org/en-gb/Item-Display/ItemId/208513

  • [Funded Workshop] ASEAN Workshop on Information Science and Technology (AWIST)2021

  • [Funded Workshop] Artificial Intelligence and Entertainment Science (AIES) Workshop2021

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Published: 2022-12-28  

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