2020 Fiscal Year Final Research Report
The educational range of Chantal Mouffe's political theory
Project/Area Number |
19K23329
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
:Education and related fields
|
Research Institution | Hiroshima Bunka Gakuen University |
Principal Investigator |
Yamanaka Sho 広島文化学園大学, 学芸学部, 助教 (50847332)
|
Project Period (FY) |
2019-08-30 – 2021-03-31
|
Keywords | 闘技民主主義 / シャンタル・ムフ / ヘゲモニー / マルクス主義 |
Outline of Final Research Achievements |
This study examines educational implications of Chantal Mouffe's Agonistic Democracy. We focus on the main concepts of post-Marxism: discourse, articulation and hegemony. Post-Marxism leads to the position that all social relations are merely constructed through discourse. This study clarified two points. First, to unravel the structure of educational discourse and to contribute to the creation of a new discourse, Second, to suggest a methodology for ideological criticism.
|
Free Research Field |
教育哲学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は以下の2点を明らかにした。ムフの政治思想(とりわけポスト・マルクス主義)は(1)教育言説の構造を紐解くとともに、新たな言説の創出に貢献すること、(2)教育におけるイデオロギー批判の方法論を示唆すること、が明らかになった。総括すると、ムフ政治思想(とりわけ前期)は言説の作用が主題となっており、これは教育学の体系や教育にはたらく政治性を読み解くうえで有効な視点となる。以上の点において、ムフ政治思想は教育学に貢献しうるのだが、その一方で経済の観点が弱く、この点において限界がある。
|