• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2022 Fiscal Year Final Research Report

Phenomenological Research of Child Care: Taking a field of Neuvola in Finland

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 19KK0003
Research Category

Fund for the Promotion of Joint International Research (Fostering Joint International Research (B))

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 1:Philosophy, art, and related fields
Research InstitutionSophia University (2020-2022)
Osaka University (2019)

Principal Investigator

Hamauzu Shinji  上智大学, グリーフケア研究所, 教授 (70218527)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 中 真生  神戸大学, 人文学研究科, 教授 (00401159)
小手川 正二郎  國學院大學, 文学部, 准教授 (30728142)
池田 喬  明治大学, 文学部, 専任教授 (70588839)
川崎 唯史  東北大学, 大学病院, 特任講師 (90814731)
Project Period (FY) 2019-10-07 – 2023-03-31
Keywords現象学 / 子育て / フィンランド / ネウボラ / 傷つきやすさ / 父親と母親 / 祖父母
Outline of Final Research Achievements

This project was intended to phenomenologically investigate the philosophical problems of child care based on field work at Neuvola (support center of delivery and child care) in Finland with Finnish phenomenologists. However, due to the pandemic of Covid-19 we were continually forced to abandon our flight and field work, so we could not help extending our research period. Hoping to visit within the last year, we shifted the weight on literature research and aimed to publish the collected papers “Phenomenology of Child Care”. In the middle of March 2023 we finally carried out the research trip and included its report in the papers published online 28. April.

Free Research Field

哲学・倫理学

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究成果は、福祉や保健の問題として第三者的視点から論じられることが多い子育ての問題を当事者の視点から現象学的に考察することで、これまで見逃されていた事象を明らかにするという学術的意味をもっている。それはひいては、現代日本社会において細かい制度や財政の問題として論じられがちな子育て支援のもつ哲学的問題を明らかにすることに貢献することなる。百年に一度の世界的パンデミックのなか、本研究は当初の計画通りには進まず予定変更をせざるを得なかったが、小規模なものとなったもののフィールド調査もすることができ、論文集を研究報告書として編むことができ、将来へ続くための足がかりとなるものを残すことができた。

URL: 

Published: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi