• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2010 Fiscal Year Self-evaluation Report

Comprehensive Research on Brain Science for Special Needs Education

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 20243040
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (A)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionIbaraki University

Principal Investigator

OZAKI Hisaki  Ibaraki University, 教育学部, 教授 (40092514)

Project Period (FY) 2008 – 2011
Keywords脳科学 / 発達障害 / 特別支援教育 / エビデンスベースト教育 / 自閉症 / NIRS / ADHD / 重度重複障害
Research Abstract

脳科学所見の効用がとりわけ期待される(1)広汎性発達障害,(2)学習障害(LD),(3)注意欠陥・多動性障害(ADHD),(4)重症児・超重症児、に関する脳科学所見活用方策を提言する。

  • Research Products

    (13 results)

All 2011 2010 2009 2008

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 5 results) Presentation (5 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 発達性dyslexiaにおける聴覚情報処理過程2010

    • Author(s)
      細川美由紀
    • Journal Title

      臨床脳波 52

      Pages: 95-100

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Decision-making patterns and sensitivity to reward and punishment in children with attention-deficit hyperactivity disorder.2009

    • Author(s)
      Masunami, T., Okazaki, S., Maekawa, H.
    • Journal Title

      International journal of psychophysiology 72

      Pages: 283-288

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ディスレキシアとワーキングメモリー-「学習障害」研究と認知科学-2009

    • Author(s)
      室橋春光
    • Journal Title

      LD研究 37

      Pages: 413-422

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教育への脳科学的接近2009

    • Author(s)
      勝二博亮、尾崎久記
    • Journal Title

      臨床脳波 51

      Pages: 212-219

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Linguistic lateralization in adolescents with Down syndrome revealed by a dichotic monitoring test in Developmental Disabilities.2009

    • Author(s)
      Shoji H., Ozaki H., Koizumi, N.
    • Journal Title

      Res.in Develop.Disabilities. 30

      Pages: 219-228

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 教育における脳科学活用2010

    • Author(s)
      尾崎久記
    • Organizer
      第21回千葉臨床神経生理研究会特別講演
    • Place of Presentation
      千葉市
    • Year and Date
      2010-11-24
  • [Presentation] Neurophysiological Contribution to evidence based education2010

    • Author(s)
      Ozaki H
    • Organizer
      Symposium in 29th International Congress of Clinical Neurophysiology
    • Place of Presentation
      神戸市
    • Year and Date
      2010-10-28
  • [Presentation] 特別支援教育における脳機能計測の活用-脳機能計測・イメージングの教育分野への応用-2010

    • Author(s)
      尾崎久記
    • Organizer
      第48回日本生体医工学会
    • Place of Presentation
      大阪市
    • Year and Date
      2010-06-28
  • [Presentation] PASSモデルに基づく発達障害児の評価と支援 小学校就学前後の要支援児童への認知プロセスに基づく指導支援の検討2009

    • Author(s)
      岡崎慎治
    • Organizer
      日本LD学会第18回大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2009-10-10
  • [Presentation] 脳科学は特別支援教育にどう貢献するか?2009

    • Author(s)
      尾崎久記・松本秀彦・勝二博亮
    • Organizer
      日本特殊教育学会第47回大会学会・準備委員会合同企画シンポジウム
    • Place of Presentation
      宇都宮大学
    • Year and Date
      2009-09-21
  • [Book] 臨床発達心理学の基礎(本郷一夫・金谷京子編 発達障害)2011

    • Author(s)
      東條吉邦
    • Total Pages
      40-49
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
  • [Book] In Brain Mapping Research.(Neural Activation due to olfactory stimulation measured by near infrared spectroscopy)2008

    • Author(s)
      Shoji, H., Sato, N., Ozaki, H.
    • Total Pages
      1-9
    • Publisher
      Nova Scientific Publishers
  • [Book] 小児神経学(自閉症の非侵襲的脳機能検査)(加我牧子・稲垣真澄(編))2008

    • Author(s)
      軍司敦子・加我牧子
    • Total Pages
      506-597
    • Publisher
      診断と治療社

URL: 

Published: 2012-02-13   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi