• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2009 Fiscal Year Annual Research Report

顧客満足度の国際比較と文化・経済状況の影響メカニズムの体系化

Research Project

Project/Area Number 20310085
Research InstitutionTokyo Institute of Technology

Principal Investigator

圓川 隆夫  Tokyo Institute of Technology, 大学院・社会理工学研究科, 教授 (70092541)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 鈴木 定省  東京工業大学, 大学院・社会理工学研究科, 准教授 (50323811)
Keywords顧客満足度 / 知覚品質 / 事前期待 / 期待-不確認モデル / 不確実性回避 / 個人主義 / 景気期待感 / 国際比較
Research Abstract

前年度の予備的調査に基づき本研究の最も主要課題である14の製品・サービスを対象としてCS関連指標(CS、知覚品質、知覚価値、事前期待、再購買意図、ロコミ、スィチングコスト等)および個人のもつ文化(不確実性回避指標、個人主義指標)、幸福感等の測定を、世界8ヶ所での本調査を行った。CSに関する総サンプル数は50,000以上に及ぶ。わが国では、首都圏に加えて名古屋地区、富山地区を重点的に対象とし、さらに折からの経済危機に遭遇したことから経済状況(景気期待感)の短期的な影響を観測するのに絶好な機会であることから、予備的に実施していた危機前、そして本格調査の危機後2009年4月に加えて、そして2009年10月-12月にも追加的な調査を行った。海外では中国(北京、上海、重慶)に加えてウィグルの地域を対象、加えてボリビアで2地区、そしてタイ、フランス、米国、ドイツで1地区の調査を2009年12月までに完了した。現在、これらのデータを約10のサブテーマで分析を実施、随時学会発表や投稿準備をしている。同時にこれまでの成果として、平成21年度には8編(内6編が国際ジャーナル)の査読付論文、3編の総説、1冊の本を出版した。

  • Research Products

    (17 results)

All 2009

All Journal Article (12 results) (of which Peer Reviewed: 9 results) Presentation (4 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 高不確実性文化の功罪2009

    • Author(s)
      圓川隆夫
    • Journal Title

      ファイナンス 45[4]

  • [Journal Article] An Empirical Study on Antecedents of Aggregate Customer Satisfaction : Cross-country Findings2009

    • Author(s)
      Ogikubo, M., Schvaneveldt, S.J., Enkawa, T
    • Journal Title

      Total Quality Management 20[1]

      Pages: 23-37

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Economic Influences on Perceived Value, Quality Expectations and Customer Satisfactions2009

    • Author(s)
      Bjoern FRANK, Takao ENKAWA
    • Journal Title

      International Journal of Customer Studies 30[1]

      Pages: 72-82

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 顧客満足度への経済変動バイアスの影響と企業努力を反映するその補正方法について2009

    • Author(s)
      フランク・ビョーン、圓川隆夫
    • Journal Title

      品質(日本品質管理学会誌) 39[1]

      Pages: 119-128

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Economic Influences on Customer Satisfaction : : An International Comparison : An International Comparison2009

    • Author(s)
      Bjoern FRANK, Takao ENKAWA
    • Journal Title

      Int. J. of Business Environment 2[3]

      Pages: 336-352

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Interpreting Time Series of Patient Satisfaction : Macro vs. Micro Components2009

    • Author(s)
      Bjoern FRANK, Shuichi SUDO, Takao ENKWA
    • Journal Title

      Journal of Hospital Marketing & Public Relations 19[1]

      Pages: 15-39

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 医療機関におけるCSとESの構造に関する分析2009

    • Author(s)
      須藤秀一、圓川隆夫、望月智行
    • Journal Title

      日本医療・病院管理学会誌 46、No.1

      Pages: 7-16

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Economic Drivers of Dwelling Satisfaction : Evidence from Germany2009

    • Author(s)
      Bjoern FRANK, Takao ENKAWA
    • Journal Title

      International Journal of Housing Markets and Analysis 2[1]

      Pages: 6-20

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 顧客満足度に対する経済変数の影響とその構成品質要素による民違い2009

    • Author(s)
      フランク・ビヨーン、圓川隆夫、大隈信孝
    • Journal Title

      日本経営工学会誌 60[2]

      Pages: 87-94

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Does economic growth enhance life satisfaction? The case of Germany2009

    • Author(s)
      Bjoern FRANK, Takao ENKAWA
    • Journal Title

      International Journal of Sociology and Social Policy, 29[7/8]

      Pages: 313-329

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 高不確実性回避文化と換骨奪胎的日本文化で国際競争力を、これからの新商品開発戦略と日本文化に基づく実践へのヒント2009

    • Author(s)
      圓川隆夫
    • Journal Title

      OMNI-MANAGEMENT 8[10]

      Pages: 2-5

  • [Journal Article] 今こそ、日本文化の強みを伸ばす雇用制度と従業員教育を2009

    • Author(s)
      圓川隆夫
    • Journal Title

      産業訓練 Vol.56, No.651

      Pages: 4-5

  • [Presentation] 消費者属性と満足度の関連に関する国家間比較研究2009

    • Author(s)
      Gulimire Abulaiti, Takao Enkawa, Bjoen Frank
    • Organizer
      日本品質管理学会第39回年次大会研究発表会
    • Place of Presentation
      大阪大学
    • Year and Date
      2009-10-31
  • [Presentation] 文化を通して品質を考える2009

    • Author(s)
      圓川隆夫
    • Organizer
      日本品質管理学会第126回シンポジウム
    • Place of Presentation
      日本科学技術連盟(東京都杉並区)
    • Year and Date
      2009-09-24
  • [Presentation] Cross-National Comparison of Drivers of Customer Satisfaction2009

    • Author(s)
      Gulimire Abulaiti, Takao Enkawa
    • Organizer
      7-th ANQ Congress Tokyo
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2009-09-17
  • [Presentation] Individualism vs. Collectivism Creating Loyal Customers across Cultural Boundaries2009

    • Author(s)
      Bjoern FRANK, Gulimire Abulaiti, Shane J.Schvaneveldt, Takao Enkawa
    • Organizer
      7-th ANQ Congress Tokyo
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2009-09-17
  • [Book] 我が国文化と品質精緻さにこだわる不確実性回避文化の功罪2009

    • Author(s)
      圓川隆夫
    • Total Pages
      151
    • Publisher
      日本規格協会

URL: 

Published: 2011-06-16   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi