• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2010 Fiscal Year Self-evaluation Report

Empirical study on strategy for establishing business network of small and mid-sized enterprises

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 20330092
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Commerce
Research InstitutionMeiji University

Principal Investigator

TAKEMURA Masaaki  Meiji University, 商学部, 准教授 (30252381)

Project Period (FY) 2008 – 2011
Keywords中小企業 / マーケティング / ネットワーク / イノベーション
Research Abstract

イノベーションは、オーソドックスな理論では、新しい要素の結合によるシステムの上位移行と定義される。ここから中小企業がイノベーションを促進するためには、取引関係の変化、つまりポジションの変化が、新しい要素の結合を可能にすると予測できる。ところが、中小企業は事業の安定化のために、しばしば、大企業や他社との長期安定的な取引を志向するので、このポジション変化が容易に起こらない可能性がある。さらには、大企業は、しばしば取引構造を固定化させ、部品供給会社にポジション変化をさせないでおこうという立場を採用する可能性がある。
こういった条件は、取引を制度化させることになる。この制度化は、要素の固定化を意味することになり、イノベーションの条件である新要素の結合の障害になる可能性が高かった。しかし、昨今の経済状況が、中小企業のポジション変化を促していることをわれわれは事例研究で突き止めた。われわれが取材した革新的な中小企業は、オープン・イノベーションの先駆けとなるような関係管理を行っており、その戦略がポジションの変化を促進している。
ここでいうオープン・イノベーションとは、大企業が外部の資源を活用し、イノベーションを促進する経営活動である。われわれの調査では、オープン・イノベーションは大企業の外部資源活用にとどまらず、中小企業こそ、大企業の資源を積極的に活用しながらイノベーションを促進しているのである。この際、当初は、大企業のオープン・イノベーション戦略が実現していると想定されるのであるが、それが意図せざる効果として、中小企業のイノベーション能力を向上させ、大企業の中小企業に対する依存度を高めることになっていることがわかった。

  • Research Products

    (7 results)

All 2011 2010 2009

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 5 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] Ambidextrous Business Networks : the Case of Innovative SMEs in Japan2011

    • Author(s)
      Hara, Yoritoshi, Nakagawa, Yoshiyuki, Hosoi, Kenichi, Takemura, Masaaki
    • Journal Title

      Proceedings on Business Marekt Management (digital editioin) Vol.5

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Japanese Sales : Not Just About Sales But Also About Conducting Business2010

    • Author(s)
      Hosoi, Kenichi, Hara, Yoritoshi Takemura, Masaaki
    • Journal Title

      Proceedings of Global Sales Science Institution Conference (digital edition) Vol.4

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Unintended Interaction : How Subjective Interpretation Generates New Business2010

    • Author(s)
      Hara, Yoritoshi, Hosoi, Kenichi, Wang, Yi-jen, Takemura, Masaaki
    • Journal Title

      Proceeding of Industrial Marketing and Purchasing Conference(digital edition) Vol.26

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Still Looging East?2010

    • Author(s)
      Hosoi, Kenichi, Hara, Yoritoshi, Kobayasi, Hajime, Takemura, Masaaki
    • Journal Title

      Proceedings of the 18th Annual Conference on Marketing and Business Strategies for Central & Eastern Europe

      Pages: 291-299

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] A Case Study on The Next Strategy of A Japanese Company in CEE2009

    • Author(s)
      Hara, Yoritoshi, Kenichi Hosoi, Masaaki Takemura
    • Journal Title

      Proceedings of Marketing and Business Strategies for Central and Eastern Europe

      Pages: 129-136

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Still Looking East?2010

    • Author(s)
      Takemura, Masaaki
    • Organizer
      The 18the Annual Conference on Marketing and Business Strategies for Central and Eastern Europe
    • Place of Presentation
      Vienna, Austria
    • Year and Date
      2010-12-02
  • [Presentation] Unintended Interaction : How Subjective Interpretation Generates New Business2010

    • Author(s)
      Takemura, Masaaki
    • Organizer
      The 26th IMP International Conference
    • Place of Presentation
      Budapest, Hungary
    • Year and Date
      2010-09-03

URL: 

Published: 2012-02-13   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi