• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2012 Fiscal Year Final Research Report

Psychological mechanisms underlying teachers' experiential pedagogicalmoments

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 20330138
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Educational psychology
Research InstitutionKeio University

Principal Investigator

KAGE Masaharu  慶應義塾大学, 教職課程センター, 教授 (80245620)

Project Period (FY) 2008 – 2012
Keywords授業研究 / 評価的思考 / 自己決定理論
Research Abstract

The purpose of this study was to investigate psychological mechanisms underlyingteachers' experiential pedagogical moments in classes mainly from the viewpoint of motivational theories. Based on the findings from the questionnaire surveys, the discourse a

  • Research Products

    (13 results)

All 2013 2012 2011 2010 2009

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (3 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] 魅力的な指導案-教育実践臨床研究を深めるために2013

    • Author(s)
      鹿毛雅治
    • Journal Title

      教育実践臨床研究・授業づくりの基本となるもの 藤沢市教育文化センター

      Pages: 101-108

  • [Journal Article] 教育心理学と授業実践-授業の「基本形」としての生活科、総合的な学習の時間-2011

    • Author(s)
      鹿毛雅治
    • Journal Title

      せいかつか&そうごう(日本生活科・総合的学習教育学会誌)

      Volume: 18 Pages: 24-31

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 授業中に何をどのように観るのか-その意図と解釈の枠組み-2011

    • Author(s)
      鹿毛雅治
    • Journal Title

      教育方法学の研究方法論・教育実践の記録と解釈(日本教育方法学会第15回研究集会報告書)

      Pages: 4-13

  • [Journal Article] 教科を通して人を育む-森実践に学ぶ2011

    • Author(s)
      鹿毛雅治
    • Journal Title

      教育実践臨床研究・子どもの学びを創り出す 藤沢市教育文化センター

      Pages: 63-70

  • [Journal Article] 子どもの学び・教師の学び-2010

    • Author(s)
      鹿毛雅治
    • Journal Title

      学びが躍動する授業」のために-教育実践臨床研究・子どもが育つ教師が育つ 藤沢市教育文化センター

      Pages: 131-136

  • [Journal Article] 教材研究」とは何か-古島実践に学ぶ2009

    • Author(s)
      鹿毛雅治
    • Journal Title

      教育実践臨床研究・授業研究と教師の成長を結ぶ 藤沢市教育文化センター

      Pages: 99-108

  • [Presentation] 教師のエンパワーメントを促す授業研究(2)-「当事者主体型授業研究」の心理的効果-2012

    • Author(s)
      鹿毛雅治 ・藤本和久・大島崇
    • Organizer
      日本教育心理学会第54回総会
    • Place of Presentation
      琉球大学
    • Year and Date
      2012-11-25
  • [Presentation] How to Recognize Learners ' Engagement: Learning from Teachers ' Discourse at Lesson-Study Conferences. Symposium2: High-quality learning: Approaches from lesson studies.2011

    • Author(s)
      Masaharu Kage
    • Organizer
      World Association of Lesson Study
    • Place of Presentation
      WALS2011/The University of Tokyo
    • Year and Date
      2011-11-26
  • [Presentation] 教師のエンパワーメントを促す授業研究(1)-「当事者主体型授業研究」の形態とプロセス-2011

    • Author(s)
      鹿毛雅治・藤本和久・大島崇
    • Organizer
      日本教育心理学会第53回総会
    • Place of Presentation
      北海道学校心理士会・北翔大学
    • Year and Date
      2011-07-24
  • [Book] 学習意欲の理論-動機づけの教育心理学2013

    • Author(s)
      鹿毛雅治
    • Total Pages
      453
    • Publisher
      金子書房
  • [Book] 「授業の当事者」を大切にした校内研修, ワークショップ型校内研修 充実化・活性化のための戦略&プラン432012

    • Author(s)
      鹿毛雅治, 村川雅弘
    • Total Pages
      51-55
    • Publisher
      教育開発研究所
  • [Book] ともに学び自ら伸びゆく子どもが育つ授業デザイン2011

    • Author(s)
      鹿毛雅治 ・滋賀大学 附属 小学校
    • Total Pages
      169
    • Publisher
      教育出版
  • [Book] 学習環境と授業, 授業デザインの最前線II・理論と実践を創造する知のプロセス2010

    • Author(s)
      鹿毛雅治, 高垣マユミ
    • Total Pages
      21-38
    • Publisher
      北大路書房

URL: 

Published: 2014-08-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi