• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2010 Fiscal Year Self-evaluation Report

DEVELOPMENT OF COOPERATIVE GEOMETRICAL EDUCATION PROGRAM FOR PRESCHOOL CHILDREN AND EARLY GRADERS IN ELEMENTARY SCHOOL

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 20500747
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionChiba University

Principal Investigator

MATSUO Nanae  Chiba University, 教育学部, 准教授 (70292654)

Project Period (FY) 2008 – 2011
Keywords数学教育 / 図形教育 / 幼児教育 / 図形認知の発達 / 図形指導プログラム
Research Abstract

本研究の目的は我が国における就学前教育と小学校低学年教育の接続を考慮した幼児・児童のための連携図形教育プログラムを確立することである。そのために,図形教育に関する問題点を解明するための調査を実施し,その結果及びアメリカ合衆国における就学前教育の研究プロジェクトの成果を踏まえ,就学前の幼児及び小学校低学年の児童を対象とした図形に関する指導の内容,配列及び方法を構想する。その指導を実施し,その前後で質問紙調査や面接調査を行い,その効果を検証し,幼児と児童を対象とした連携図形教育プログラムを提案する。

  • Research Products

    (5 results)

All 2011 2010 2009

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 3 results)

  • [Journal Article] 就学前から小学校低学年の子どもの図形指導プログラム構築のための枠組み2011

    • Author(s)
      松尾七重
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要 第59巻

      Pages: 175-181

  • [Journal Article] 小学校第1学年における形構成・形置き換えの活動の効果-図形のdisembeddingに視点をあてて-2010

    • Author(s)
      松尾七重
    • Journal Title

      第43回数学教育論文発表会論文集

      Pages: 591-596

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Geometrical education for preschool children and early graders in primary school : Focus on disembedding of shapes2010

    • Author(s)
      松尾七重
    • Journal Title

      Proceedings of the 5^<th> East Asia Regional Conference on Mathematics Education

      Pages: 615-621

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 就学前から小学校低学年の子どもの図形指導プログラムにおける活動の提案-実態調査の結果の考察を踏まえて-2010

    • Author(s)
      松尾七重
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要 第58巻

      Pages: 225-231

  • [Journal Article] 就学前から小学校低学年の子どもの図形指導プログラムにおける活動の提案-実態調査の結果の考察を踏まえて-2009

    • Author(s)
      松尾七重
    • Journal Title

      第42回数学教育論文発表会論文集

      Pages: 319-324

    • Peer Reviewed

URL: 

Published: 2012-02-13   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi