• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2010 Fiscal Year Final Research Report

Contributions of embodied expressions to the development of communicative abilities, where language meets body and music

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 20520357
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Linguistics
Research InstitutionHyogo University of Teacher Education

Principal Investigator

UDO Mariko  Hyogo University of Teacher Education, 学校教育研究科, 教授 (40183751)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) TAKANO Miyuki  兵庫教育大学, 学校教育研究科, 准教授 (70295666)
Project Period (FY) 2008 – 2010
Keywords対話能力発達 / 知的障害児 / 音声・談話分析 / オノマトペ / 韻律 / リズム / ジェスチャー / 発話意図
Research Abstract

Observing onomatopoeic utterances by teachers in special school classes, the prosody and rhythm of their utterances, together with the teachers' expressive gestures, contributed to the effective transmission of teachers' educational intentions, which evoked teacher-pupils communication.

  • Research Products

    (12 results)

All 2010 2009 2008

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (9 results)

  • [Journal Article] 特別支援学校のティームチングに見られるインターラクション2010

    • Author(s)
      高野美由紀、有働眞理子
    • Journal Title

      兵庫教育大学研究紀要 第36巻

      Pages: 53-60

  • [Journal Article] 養護学校の教師発話に含まれるオノマトペの教育的効果2010

    • Author(s)
      高野美由紀、有働眞理子
    • Journal Title

      特殊教育学研究 第48巻第2号

      Pages: 75-84

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] オノマトペ的表現と対話能力発達の関わりについて-日韓養護学校の授業における運用事例観察を通して-2009

    • Author(s)
      有働眞理子、高野美由紀
    • Journal Title

      日本認知言語学会論文集 第9巻

      Pages: 298-308

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 'The communicative and educational effects of onomatopoeia in teachers' utterances in special schools'2010

    • Author(s)
      高野美由紀, 有働眞理子
    • Organizer
      the Third International Conference of IASSID-Europe
    • Place of Presentation
      Torre Rossa Park Hotel, Rome, Italy
    • Year and Date
      20101000
  • [Presentation] 特別支援学校における教師と児童のインターラクション:重度・重複児の反応に言及する教師発話・表現の分析2010

    • Author(s)
      高野美由紀、有働眞理子
    • Organizer
      日本特殊教育学会48回大会
    • Place of Presentation
      長崎大学文教キャンパス
    • Year and Date
      20100900
  • [Presentation] On embodiment of onomatopoeia : Its cognitive developmental implication', "gesture : evolution, brain, and linguistic structures"2010

    • Author(s)
      有働眞理子, 高野美由紀
    • Organizer
      4th conference of the international society for gesture studies
    • Place of Presentation
      European University Viadrina, Frankfurt/Oder, Germany
    • Year and Date
      20100700
  • [Presentation] 特別支援学校のティームティーチングに見られるインターラクション(2)2010

    • Author(s)
      高野美由紀、有働眞理子
    • Organizer
      日本発達心理学会第21回大会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場
    • Year and Date
      20100300
  • [Presentation] オノマトペ表現の韻律がもたらす共振と共感-知的障害児の対話活性化に向けて-2010

    • Author(s)
      有働眞理子、高野美由紀
    • Organizer
      日本発達心理学会第21回大会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場
    • Year and Date
      20100300
  • [Presentation] 特別支援学校のティームティーチングにみられるインターラクション2009

    • Author(s)
      高野美由紀、大川まみ、有働眞理子
    • Organizer
      日本特殊教育学会第47回大会
    • Place of Presentation
      宇都宮大学峰キャンパス
    • Year and Date
      20090900
  • [Presentation] オノマトペ的表現と対話能力発達の関わりについて-日韓養護学校の授業における運用事例観察を通して-2008

    • Author(s)
      有働眞理子、高野美由紀
    • Organizer
      日本認知言語学会第9回大会
    • Place of Presentation
      名古屋大学東山キャンパス
    • Year and Date
      20080900
  • [Presentation] 韓国の障害児教育におけるオノマトペ第1報:身体動作・ジェスチャーを意識した授業観察を通して2008

    • Author(s)
      高野美由紀、有働眞理子
    • Organizer
      日本特殊教育学会第46回大会
    • Place of Presentation
      米子コンベンションセンターBIGSHIP
    • Year and Date
      20080900
  • [Presentation] 養護学校の授業に見られるオノマトペ的要素-第3報:オノマトペを含む教師発話のカテゴリー分類の試み-2008

    • Author(s)
      高野美由紀、有働眞理子
    • Organizer
      日本発達障害学会第43回大会
    • Place of Presentation
      明治学院大学白金キャンパス
    • Year and Date
      20080800

URL: 

Published: 2012-01-26   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi