• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2010 Fiscal Year Final Research Report

Building of secondary history curriculum and evaluation model that develop historical literacy

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 20530820
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionHyogo University of Teacher Education

Principal Investigator

HARADA Tomohito  Hyogo University of Teacher Education, 学校教育研究科, 教授 (90228651)

Project Period (FY) 2008 – 2010
Keywords中等歴史カリキュラム / 読解力 / 史料学習
Research Abstract

If the traditional history study will be converted as follows, the history study promoting the reading literacy of student will become possible. First, the class is converted from teacher and student's questions and answers methods to the student's discussion concerning shared task. Secondarily, the main teaching material is converted from the content of the textbook to the primary sources. Thirdly, the learning activity is converted from memorizing the correct answers to the statement of student's own interpretations. Fourthly, the evaluation method is converted from the test of memorized knowledge to the assessment of student's performance.

  • Research Products

    (11 results)

All 2011 2010 2009 2008 Other

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (1 results) Book (3 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 社会科固有の「読解力」形成のための授業構成と実践分析(II)-フローマップ活用の視点から-2011

    • Author(s)
      關浩和, 原田智仁, 他6名
    • Journal Title

      学校教育学研究(兵庫教育大学学校教育研究センター) Vol.23

      Pages: 71-79

  • [Journal Article] 史料読解に基づく歴史学習の指導法と課題-高校日本史B「政党内閣の成立」の授業分析を手がかりに-2010

    • Author(s)
      原田智仁
    • Journal Title

      社会系教科教育学研究(社会系教科教育学会) Vol.22

      Pages: 1-10

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 社会科固有の「読解力」形成のための授業構成と実践分析(I)-関係性を重視したマップ活用の視点から-2010

    • Author(s)
      關浩和, 原田智仁, 他6名
    • Journal Title

      学校教育学研究(兵庫教育大学学校教育研究センター) Vol.22

      Pages: 63-75

  • [Journal Article] 中等歴史教育における解釈学習の可能性-マカレヴィ,バナムの歴史学習論を手がかりに-2009

    • Author(s)
      原田智仁
    • Journal Title

      社会科研究(全国社会科教育学会) Vol.70

      Pages: 1-10

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 提案・活用型学習を保証する'学習材'開発2009

    • Author(s)
      原田智仁
    • Journal Title

      社会科教育(明治図書) No.598

      Pages: 14-19

  • [Journal Article] 変革の時代の歴史教育実践の創造2008

    • Author(s)
      原田智仁
    • Journal Title

      社会系教科教育学研究(社会系教科教育学会) Vol.20

      Pages: 239-248

  • [Presentation] 高等学校においてPISA型学力観「キーコンピテンシー」をどのようにとらえ発展させていけばよいか2010

    • Author(s)
      原田智仁
    • Organizer
      全国社会科教育学会第59回研究大会
    • Place of Presentation
      同志社大学
    • Year and Date
      20100000
  • [Book] 高等学校新学習指導要領の展開(地理歴史科編)2010

    • Author(s)
      原田智仁編著
    • Total Pages
      2-16,202-205
    • Publisher
      明治図書
  • [Book] 社会科教育のフロンティア2010

    • Author(s)
      原田智仁編著
    • Total Pages
      11-14,38,65,99,150,184
    • Publisher
      保育出版社
  • [Book] 世界を舞台に歴史授業をつくる-嫌われても世界史はやめない-2008

    • Author(s)
      原田智仁著
    • Total Pages
      167
    • Publisher
      明治図書
  • [Remarks] ホームページ等

URL: 

Published: 2012-01-26   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi