• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2011 Fiscal Year Final Research Report

A Case Study on Waldorf Education in Japan from the Viewpoint of Holistic Education

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 20530862
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionOsaka Prefecture University

Principal Investigator

YOSHIDA Atsuhiko  大阪府立大学, 人間社会学部, 教授 (20210677)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) IMAI Shigetaka  青山学院大学, 文学部, 教授 (80160026)
NISHIHIRA Tadashi  京都大学, 大学院・教育学研究科, 教授 (90228205)
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) NISHIMURA Takuo  奈良女子大学, 文学部, 教授 (10228223)
NAGATA Yoshiyuki  聖心女子大学, 文学部, 准教授 (20280513)
ITO Gen  大阪成蹊短期大学, 講師 (20616263)
Project Period (FY) 2008 – 2011
Keywordsホリスティック教育 / シュタイナー学校 / 総合学習 / 道徳教育 / 生きる力 / 持続発展教育 / ユネスコスクール
Research Abstract

1) Overview on the current stages of Waldorf-Steiner Schools(8 schools) in Japan. 2) Research on some of the good practices in the Waldorf Schools with Government recognized curriculum. 3) Case Studies on 'Education for Sustainable Development' in the Waldorf Schools associated with UNESCO school project. 4) Action research on the institutional problems in the Waldorf Schools founded by Non Profit Organizations. 5) Analysis on 'Survey of Waldorf Graduates' in North America and Europe as preparing for the survey in Japan.

  • Research Products

    (9 results)

All 2012 2011 2010 2009

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (3 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] R.シュタイナーの思想的変遷-ゲーテ自然科学研究からゲーテ文学研究へ2011

    • Author(s)
      井藤元
    • Journal Title

      京都大学大学院教育学研究科論文集『人間形成における「超越性」の問題-自己変容・ケア・関係性-』

      Volume: 3巻 Pages: 54-65

  • [Journal Article] 三つのシュタイナー学校卒業生調査の主要結果について2010

    • Author(s)
      今井重孝
    • Journal Title

      教育人間科学部紀要(青山学院大学)

      Volume: 1巻 Pages: 53-68

  • [Journal Article] NPO法人立のシュタイナー学校づくりは、競争社会への対抗的オルタナティブたりえるか2009

    • Author(s)
      吉田敦彦
    • Journal Title

      教育新世界(世界新教育学会)

      Volume: 57巻 Pages: 20-26

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 日本のシュタイナー学校の到達点:パブリック・セクターとの接合面を中心に2011

    • Author(s)
      吉田敦彦
    • Organizer
      ホリスティック教育研究大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2011-06-05
  • [Presentation] ユネスコ「ESD」とシュタイナー学校の実践-ひとつのホリスティック・アプローチ-2010

    • Author(s)
      吉田敦彦
    • Organizer
      ESD推進フォーラム(文部科学省日本ユネスコパートナップシップ事業)
    • Place of Presentation
      玉川大学
    • Year and Date
      2010-12-18
  • [Presentation] ユネスコ・スクールとシュタイナー教育-京田辺シュタイナー学校の事例から2009

    • Author(s)
      吉田敦彦
    • Organizer
      日本国際理解教育学会
    • Place of Presentation
      同志社女子大学
    • Year and Date
      2009-06-12
  • [Book] 日本のシュタイナー学校<社会とのつながり>資料編(~2012)2012

    • Author(s)
      吉田敦彦
    • Total Pages
      156
    • Publisher
      せせらぎ出版
  • [Book] ホリスティックな教育とその思想-ルドルフ・シュタイナー『西洋の教育の歴史』2010

    • Author(s)
      吉田敦彦
    • Total Pages
      136-148
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
  • [Book] 世界のホリスティック教育-もうひとつの持続可能な未来へ2009

    • Author(s)
      吉田敦彦
    • Total Pages
      302
    • Publisher
      日本評論社

URL: 

Published: 2013-07-31  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi