• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2010 Fiscal Year Annual Research Report

消費者購買行動における対人影響のメカニズム

Research Project

Project/Area Number 20730284
Research InstitutionSeikei University

Principal Investigator

山本 晶  成蹊大学, 経済学部, 准教授 (80376574)

Keywordsクチコミ / クチコミの価値 / SNS / ブログ
Research Abstract

本研究の目的は、消費者の購買行動における対人影響のメカニズムを明らかにすることである。平成22年度はモバイルSNSに着目したうえでサービス購買の実証分析を行い、上記目的の解明を試みた。この成果は(1)の国際会議に採録され、(2)(3)の学会で報告した。
(1)Matsumura, Naohiro and Yamamoto, Hikaru (2010) "Monetary Value of Customer Networks in Mobile Social Networking Services," Proc.International Conference on Weblogs and Social Media (ICWSM2010), 287-290.
(2)Yamamoto, Hikaru and Matsumura, Naohiro (2010) "Measuring the Value of Customer in Mobile Social Networking Service", 2010 INFORMS Marketing Science Conference.
(3)松村真宏・山本晶「モバイルSNSにおけるクチコミネットワークの価値」日本マーケティング・サイエンス学会第87回研究大会、2010年6月.
さらに、化粧品のクチコミサイトのデータを用いて対人影響のメカニズムを明らかにした実証研究は、査読を経て以下の学術誌および書籍に掲載された。
松村真宏・山本晶(2011)「ブログ空間におけるインフルエンサーおよび消費者インサイトの発見」,『季刊マーケティングジャーナル』30(3),82-94.
Yamamoto, Hikaru and Matsuo, Yutaka (2011) "Measuring Brand Community Strength," in Daniel, B.K.ed.Handbook of Research on Methods and Techniques for Studying Virtual Communities : Paradigms and Phenomena, Information Science Publishing.

  • Research Products

    (6 results)

All 2011 2010 Other

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (2 results) Book (1 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] ブログ空間におけるインフルエンサーおよび消費者インサイトの発見2011

    • Author(s)
      松村真宏・山本晶
    • Journal Title

      季刊マーケティングジャーナル

      Volume: 30(3) Pages: 82-94

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Monetary Value of Customer Networks in Mobile Social Networking Services2010

    • Author(s)
      Matsumura, Naohiro, Yamamoto, Hikaru
    • Journal Title

      Proc.International Conference on Weblogs and Social Media

      Pages: 287-290

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] モバイルSNSにおけるクチコミネットワークの価値2010

    • Author(s)
      松村真宏・山本晶
    • Organizer
      日本マーケティング・サイエンス学会第87回研究大会
    • Year and Date
      20100600
  • [Presentation] Measuring the Value of Customer in Mobile Social Networking Service2010

    • Author(s)
      Yamamoto, Hikaru, Matsumura, Naohiro
    • Organizer
      2010 INFORMS Marketing Science Conference
    • Place of Presentation
      Koln
    • Year and Date
      2010-06-17
  • [Book] "Measuring Brand Community Strength," in Daniel, B.K.ed.Handbook of Research on Methods and Techniques for Studying Virtual Communities : Paradigms and Phenomena2011

    • Author(s)
      Yamamoto, Hikaru, Matsuo, Yutaka
    • Total Pages
      900
    • Publisher
      Information Science Publishing
  • [Remarks]

    • URL

      http://researchmap.jp/hikaru_yamamoto/

URL: 

Published: 2012-07-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi