• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2010 Fiscal Year Final Research Report

Development of teaching materials for Studies of Indigenous Populations from a Postcolonial Perspective

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 20730559
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionKyoto Notre Dame University

Principal Investigator

NAKAYAMA Kyoko  Kyoto Notre Dame University, 文学部, 准教授 (50411103)

Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) NAKAMAKI Hirochika  国立民族学博物館, 教授 (90113430)
MORISHIGE Takeo  中央大学, 文学部, 教授 (30201817)
Research Collaborator ODA Yukie  同志社中学, 高等学校, 教諭
ISHIRO Katsuhiko  東京学芸大学, 附属世田谷小学校, 教諭
ALISON Muller  Roads Middle School, 教諭
RONALD Laguana  グアム教育委員会先住民学習課, 課長
LAWRENCE Cunningham  元グアム大学, 教授
Project Period (FY) 2008 – 2010
Keywords先住民族 / ポストコロニアル / 文化人類学 / 教材開発 / 先住民学習 / 授業実践
Research Abstract

The main purpose of this research was to discover current approaches to studies in education of indigenous populations from the "postcolonial" perspective and discussing the significances of leaning about indigenous people. This study resulted in the development of teaching materials concerning the indigenous people with the cooperation of museums and organizations, and using these materials to teach students in Japan. The primary focus was on the Chamorro people who are native people of Guam. Through this research, the significances of indigenous studies in elementary and secondary classrooms were definite. The possibilities for introducing these types of studies into curriculum in future were also discussed.

  • Research Products

    (10 results)

All 2011 2010 2009 2008 Other

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (3 results) Book (2 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 太平洋地域学習の意義と可能性-マリアナ諸島・グアムを事例にポストコロニアルの視点を育てる-2011

    • Author(s)
      中山京子
    • Journal Title

      帝京大学文学部教育学科紀要 36号

      Pages: 1-10

  • [Journal Article] 先住民学習の理論と実践-ポストコロニアル人類学の活用-2010

    • Author(s)
      中山京子
    • Journal Title

      総合研究大学院大学博士学位論文-論文内容の要旨及び審査結果の要旨 38集

      Pages: 165-167

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ヴァヌアツをめぐるポストコロニアル議論と教育-カストムを尊重する実践の試み-2010

    • Author(s)
      中山京子
    • Journal Title

      京都ノートルダム女子大学研究紀要 40号

      Pages: 25-38

  • [Journal Article] 児童生徒の先住民認識の問題?ポストコロニアルの視点にたった先住民学習にむけて-2009

    • Author(s)
      中山京子
    • Journal Title

      京都ノートルダム女子大学研究紀要 39号

      Pages: 17-29

  • [Presentation] 太平洋地域学習の意義と可能性-マリアナ諸島・グアムを事例にポストコロニアルの視点を育てる-2010

    • Author(s)
      中山京子
    • Organizer
      日本社会科教育学会
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Year and Date
      2010-11-14
  • [Presentation] 社会科教師としての自己形成-子どもへのまなざしと異文化へのまなざしを通して-2009

    • Author(s)
      中山京子
    • Organizer
      全国社会科教育学会
    • Place of Presentation
      香川大学
    • Year and Date
      2009-11-23
  • [Presentation] 日本人児童生徒がもつ先住民認識の問題-ポストコロニアルな視点から認識と学習活動を問う-2008

    • Author(s)
      中山京子
    • Organizer
      日本国際理解教育学会
    • Place of Presentation
      富山大学
    • Year and Date
      2008-06-15
  • [Book] 入門グアム・チャモロの歴史と文化2010

    • Author(s)
      中山京子
    • Total Pages
      98
    • Publisher
      明石書店
  • [Book] グローバル時代の国際理解教育-理論と実践をつなぐ-(海外機関との連携-パールハーバーワークショップの実践-)(日本国際理解教育学会編著)2010

    • Author(s)
      中山京子
    • Total Pages
      263(188-193)
    • Publisher
      明石書店
  • [Remarks] 特記事項なし

URL: 

Published: 2012-02-13   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi