2023 Fiscal Year Final Research Report
Developing and validating an online tool for learning and teaching how to write summaries in English
Project/Area Number |
20H01292
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 02100:Foreign language education-related
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Research Institution | Waseda University |
Principal Investigator |
Sawaki Yasuyo 早稲田大学, 教育・総合科学学術院, 教授 (00276619)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
徳永 健伸 東京工業大学, 情報理工学院, 教授 (20197875)
石井 雄隆 千葉大学, 教育学部, 准教授 (90756545)
山田 寛章 東京工業大学, 情報理工学院, 助教 (70855882)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
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Keywords | 要約ライティング / アカデミック・ライティング / 形成的評価 / 統合型ライティング / 授業内評価 / 自動フィードバック / ICT活用教育 / Idea Unit |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of the present study was to design and develop an online module for the undergraduate-level instruction and formative assessment of summary writing skills, which are essential for academic work and research activities in a second language. This module, W-Writing, delivers four different types of content feedback on learner-generated summaries during the revision stage. By adopting a mixed-methods research design, a series of empirical validation studies have yielded evidence supporting the quality of the feedback delivered in this module and its use in academic writing courses at universities in Japan.
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Free Research Field |
応用言語学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究では要約学習・指導や教材開発に精通する応用言語学研究者と、フィードバック生成技術を持つ計算言語学研究者が協働する文理連携型プロジェクトとして実施した。その複雑さから指導・評価が難しいと言われがちな要約ライティングだが、本研究で作成した明確な要約ライティング評価基準や、要約内容に関するフィードバックとその活用に関する実証データは、先行研究が限定的な本テーマの研究推進に資する知見を提供するものである。また本研究で得られたデータセットの一部公開は研究の透明性を高め、教材(W-Writing)の運用開始は効果的な授業実践に寄与することが期待できる。
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