• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2022 Fiscal Year Final Research Report

The reconstruction of prescriptive educational theory by connecting it with political science

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 20H01638
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionOsaka University of Health and Sport Sciences

Principal Investigator

Takamiya Masaki  大阪体育大学, 教育学部, 准教授 (20707145)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 虎岩 朋加  愛知東邦大学, 教育学部, 准教授 (00566721)
平石 晃樹  金沢大学, 学校教育系, 准教授 (00786626)
森岡 次郎  大阪公立大学, 大学院現代システム科学研究科, 准教授 (10452385)
杉田 浩崇  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (10633935)
鵜海 未祐子  駿河台大学, スポーツ科学部, 准教授 (30802235)
室井 麗子  岩手大学, 教育学部, 准教授 (40552857)
関根 宏朗  明治大学, 文学部, 専任准教授 (50624384)
岸本 智典  昭和音楽大学, 音楽学部, 講師 (50757713)
橋本 憲幸  山梨県立大学, 国際政策学部, 准教授 (50759016)
児島 博紀  富山大学, 学術研究部教育学系, 講師 (50821542)
田中 智輝  山口大学, 教育学部, 講師 (60780046)
生澤 繁樹  名古屋大学, 教育発達科学研究科, 准教授 (70460623)
市川 秀之  千葉大学, 教育学部, 准教授 (70733228)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Keywords教育哲学 / 政治理論 / 人間形成 / 正義 / 差異 / 生政治 / 抵抗 / 教育
Outline of Final Research Achievements

This research project has attempted to reconstruct prescriptive theory of education.

[1A] Theories of distributive justice on education clarified how cultural diversity and familial liberty contradicted distributive justice in education and showed the way to distribute education and educational opportunity fairly.[1B] Theories of bio-politics in education clarified how bio-politics and education were connected in the cases of classroom, genetic improvement, and severely handicapped people, and explored the possibility of resistance against bio-power.[2] Theories of political human formation clarified how human formation was placed in diverse political theories and how it could be relatively autonomous from those theories.

Free Research Field

教育哲学

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

①現代の学校教育や教育政策を批判的に考察するための「教育の生政治論」の構築、②学校教育や教育政策を規範的に評価するための「教育の正義論」の構築、③政治学の知見に基づくシティズンシップ教育論を教育学の観点から再検討したこと、以上の3点に本研究の学術的意義及び社会的意義がある。

URL: 

Published: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi