• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2022 Fiscal Year Final Research Report

Construction of Design Co-creation Environment and Development of Educational Programs Based on Logical and Technical Exploration of Creativity

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 20H04467
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 90010:Design-related
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

Watanabe Shun  筑波大学, システム情報系, 教授 (60212320)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 長坂 一郎  神戸大学, 人文学研究科, 教授 (10314501)
大崎 純  京都大学, 工学研究科, 教授 (40176855)
藤井 晴行  東京工業大学, 環境・社会理工学院, 教授 (50313341)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Keywordsデザイン科学 / 生成AI / 最適化 / 機械学習 / Generative Design / Parametric Design
Outline of Final Research Achievements

In this research, we first reexamined the framework for design thinking that produces innovation through discussions at the roundtable on the logical and technical exploration of creativity in design. While confirming the current situation and problems of architectural design education through the “questionnaire survey on the actual situation of architectural information education”, we investigated the advanced activities of co-creation between architects and structural engineers and architectural design education. Based on these results, we developed an educational program based on the latest "generative design" and "machine learning" and verified its effectiveness through workshops held for graduate students.

Free Research Field

建築情報学

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

「人間の拡張がメディアの本質である」との知見から見た時、情報技術は記憶力・思考力を拡張するメディアとして進化してきたが、創造力を拡張するメディアには至っていない。ChatGPTの一般公開に伴い、生成AIやコンピュータとの共創への関心が急速に高まっているものの、創造性を育むためのデザイン思考はプロセス論に留まっており、いかにして社会が求めるイノベーションを生み出すかが問われている。ワークショップで用いたプログラミングを主体とした教育コンテンツは、文部科学省が進める数理・データサイエンス・AI教育プログラムにも役立つ内容である。

URL: 

Published: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi