• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2023 Fiscal Year Final Research Report

Understanding Therapeutic Interactions in Autism Spectrum Disorder through Multimodal Analysis

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 20K02689
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
Research InstitutionOtemon Gakuin University

Principal Investigator

NAGAOKA Chika  追手門学院大学, 経営学部, 准教授 (00609779)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 吉川 左紀子  京都芸術大学, 文明哲学研究所, 教授 (40158407)
松島 佳苗  関西医科大学, リハビリテーション学部, 准教授 (60711538)
加藤 寿宏  関西医科大学, リハビリテーション学部, 教授 (80214386)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Keywords自閉スペクトラム症 / コミュニケーション / 作業療法 / セラピスト / 感覚統合療法 / 教材開発 / 非言語コミュニケーション / 共創
Outline of Final Research Achievements

This study examines occupational therapy based on sensory integration theory for children with Autism Spectrum Disorder (ASD). It aims to identify effective interactions with ASD children and the cognitive processes of expert therapists that facilitate these interactions. The findings reveal significant characteristics of the therapists' engagement and thought patterns. Building on these insights, training materials were developed for novice therapists, and workshops were conducted to disseminate the findings and enhance therapeutic skills.

Free Research Field

認知心理学

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

熟達セラピストとASD児とのコミュニケーションや,熟達セラピストの思考プロセスに関する本研究の知見は,臨床知とコミュニケーションに関する理論構築に寄与し,さらにセラピーの効果を最大化するための戦略を提案する基礎を形成するものである。
また,開発されたオンライン教材と,療育や教育現場での実践的なニーズに応じたワークショップは,ASD児に関係する教育・療育・保育従事者にとって直接的な利益をもたらすと期待される。

URL: 

Published: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi