2022 Fiscal Year Final Research Report
An Application of DBR to the Development of a Framework for University English Language Education
Project/Area Number |
20K03081
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09070:Educational technology-related
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Research Institution | Kwansei Gakuin University |
Principal Investigator |
Sumi Seijiro 関西学院大学, 生命環境学部, 教授 (60441341)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
光永 悠彦 名古屋大学, 教育発達科学研究科, 准教授 (70742295)
出口 朋美 近畿大学, 法学部, 准教授 (90708538)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Keywords | 英語教育 / テスト / イロレーティング / 学習支援システム / 授業研究 |
Outline of Final Research Achievements |
The purposes of this study are to develop (a) test items and teaching materials based on the framework for the design-based research, (c) implement them in the Automated Test Maker, which make it possible to generate test sets along with the lessons, and (d) design a comprehensive English lesson. To standardize the test scores, the Elo rating system was used, which was originally developed to rank players at the interval scale in a fair manner. The study made it possible to estimate and monitor students’ ability and item difficulty parameters on a real-time basis and apply them to design English lessons.
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Free Research Field |
教育工学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の主要な学術的意義は、イロレーティングを応用し、テスト結果から受験者能力値と困難度パラメータを即座に計算し、リアルタイムでその結果を可視化することに成功したことである。加えて、自動問題生成システムを使い、デザイン研究のフレームワークに従い授業モデルを提案したことである。社会的意義は、開発に成功した自動問題生成システムを公開し、学内の必修英語の授業で実際に活用できるようにしたことである。また、新型コロナウィルス感染拡大を受け、オンラインでもテストを実施できるように改良を加え、テストシステムとしての汎用性を高め、学内以外の教育現場でも活用できるようにしたことである。
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